„Лято 85“ – отвъд рамката на картината

25 October 2020

Най-интересно е онова пътуване, в което образите напускат рамката на своята картина, извън пространството и предварителните нагласи

Франсоа Озон е един от френските режисьори, който за своите 52 г. притежава късмета и таланта, за да заснеме различни по естетика филми, но винаги верни на онази максима, че филм без любов не е филм.

„Нарцис и Голдмунд“ – между небето и земята

23 October 2020

През 1930 г. излиза романът на Херман Хесе „Нарцис и Голдумнд“, преведен на повече от 40 езика. Действието на романа се развива в Средновековието. Нарцис е отдаден на вярата и своята килия, а по-младият от него Голдумнд, доведен в същия манастир, където Нарцис търси важните истини за света, се отдава на любовта, изкуството и приключенията. Единият излиза в света, търсейки приключения, другият спира света в манастирска килия. Нарцис и Голдмунд са въплащение на противоположни модели за намиране на щастие и пътека в живота. Това вероятно е причината книгата все още да е популярна сред много млади хора. Австрийският режисьор Стефан Рузовицки се хвърля смело със средставата на кича, класиката и патетиката в екранизирането на романа. Понякога кадрите наподобяват боен секс клуб, друг път излъчват епичен религиозен аскетизъм, но в никакъв случай филмът от програмата на „Cinelibri“ 2020 не ни прави безразлични към пищната му картинност.

Тилда Суинтън в новия филм на Алмодовар

22 October 2020

„Човешкият глас” ще има три прожекции в зала 1 на НДК в програмата на Киномания 2020

Вече е традиция организаторите на Киномания да включват в програмата си поредното ново творение на испанския режисьор Педро Алмодовар, който винаги успява да изненада публиката с впечатляваща история.

Дигитализация и реставрация на българското филмово наследство

14 October 2020

Презентация на „Доли медия студио“ в програмата на 24-тия София Филм Фест 15 октомври, 12.00, Дом на киното

Запазването на българското филмово културно наследство, неделима част от облика на Европа, е водещият мотив, с който „Доли медия студио“ решава да инвестира собствени средства в реставрацията и дигитализацията на националния ни филмов архив. Освен с игралните филми, като трилогията „Хан Аспарух“ и забележителните черно/бели творби на режисьорката Бинка Желязкова, студиото има амбицията и готовността да реставрира и цифровизира документалните филми на няколко поколения кинотворци, които са работили в този жанр.

Жан-Жак Ано: Един живот за киното

09 October 2020

На 9 октомври излиза дългоочакваната автобиографична книга „Един живот за киното“ на Жан-Жак Ано!

Животът в киното е разказан от първо лице в тази изумителна книга (превод: Владимир Атанасов, Георги Ангелов, Красимир Петров) Ненадминат техничар, който винаги е в крак с новите технологии, Жан-Жак Ано започва кариерата си в рекламата, където бързо се превръща в звезда, впечатлила дори жив класик като Франсоа Трюфо. Когато стига до голямото кино, триумфира още с дебюта си – през 1976 г. Победа с песен на уста му носи „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм. Жан-Жак Ано е един от малкото европейски режисьори с международна кариера, която обхваща повече от пет десетилетия. Едва 9-годишен, той заявява на майка си, че ще бъде кинорежисьор и нищо друго. Целта отдавна е постигната и някои от филмите му - "Името на розата", "Мечката", "Любовникът", "Седем години в Тибет", "Братята тигри", са любими на милиони зрители по целия свят. Жан-Жак Ано е почетен председател на тазгодишното издание на Международния кино-литературен фестивал Синелибри. Премиерата на книгата ще се състои на 24 октомври в кино „Люмиер Лидл“.

„18% сиво“ – състояние на тъгата

16 September 2020

Филмът е в конкурсната програма на "Златна роза" 2020

Ако някой ме попита, дали искам да се завърна във Варна, ще отговоря, че аз никога не съм я напускала физически, макар че в сърцето ми Варна отдавна не е моят град. Битувам в него по необходимост. Или поради дефицит да бъда другаде. Дори не мога да си представя къде бих избрала да бъда, защото единственото, което мога да избера днес е… какъв филм да гледам. Ще ви разкажа за моят избор - да гледам премиерния български филм „18% сиво“.

Започва СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ - ЕСЕН 2020

16 September 2020

Фестивалът ще се проведе от 24 септември до 15 октомври, в десет традиционни киносалона, на открито на платформата Sofia Summer Fest, а избрани филми ONLINE

Представяме на вашето внимание последната част от триптиха 24-ти международен филмов фестивал София Филм Фест. Първата част бе през март и включи ретроспектива на финландския майстор Аки Каурисмаки. Втората част бе през лятото, когато онлайн, на открито и в Дома на киното бяха представени близо 100 филма, включително участващите в 5-те международни и национални конкурси. Авторитетни журита определиха победителите, наградите бяха връчени на Церемония, приветствана от небесата с митологични фойерверки и най-разтърсващата буря, която София помни в новата си история. През лятото се състоя с успех и 17-ото издание на София Мийтингс като онлайн технологиите позволиха филмовият свят да се нарича София за няколко дни. Третата част на СФФ, есенната, със своите над 90 филма е истинско изкушение за всеки киноман и тържество на киното от пред-Covid-времената. Насладете му се!

Любовта е лудост 2020: Εпизод ΙΙ: „Диригентката“

30 August 2020

„Диригентката“ или с любов и клишета за първата жена диригент

Коя е Антония Брико? По подобие на Фрида Кало, Коко Шанел, Мария Кюри и много други героини на едно отлетяло през процепите на кино лентите минало, тя предвещава с живота и професионализма си промяната, модерността, настъпването на новото време. Антония е първата международно призната диригентка, която застава наравно с мъжете, поела диригентската палка с огъня на дръзновението. Филм извън конкурсната програма на МФФ „Любовта е лудост“ 2020 бе повод за две писмени работи на Кристина Стефанова и Никола Йорданов – възпитаници на кино школа „Братя Люмиер“ – Общински детски комплекс-Варна. Интересно обстоятелство е, че младите кино наблюдатели не са спестили своите критики към някои от компонентите на филма, който е отличен с награда на публика от Международния филмов фестивал в Денвър през 2019, а и още е носител на наградите на Нидерландия през 2018 – Златен филм. Елица Матеева – художествен ръководител на кино школа „Братя Люмиер“

София Филм Фест 2020 се завръща!

16 June 2020

24-тият София Филм Фест ще предложи издания в два периода на 2020 – лято и есен.

София Филм Фест се завръща, за да зарадва многобройните си почитатели. 24-ото издание на най-големия български международен кинофестивал бе отложено 3 дни преди планираното откриване на 12 март 2020. След месеци на извънредно положение и извънредна епидемична ситуация, фестът ще предложи адаптивно решение спрямо мерките за ограничаване на разпространението на COVID-19.

"Февруари" на Камен Калев в официалната селекция на Кан 2020!

03 June 2020

Представен в Works in Progress на 17-ия София Мийтингс онлайн, филмът е в Официалната селекция на КАН, оповестена преди минути от артистичния директор Тиери Фремо

Новият филм на Камен Калев влезе в Официалната селекция на Кан. “Февруари” е шестото участие на българския режисьор в най-престижния кинофестивал в света. Неговите късометражни и пълнометражни филми са участвали в паралелните програми “Петнайсетдневка на режисьорите” и “Седмица на критиката”, а с тази селекция авторът получава най-високото си признание.

АКИ КАУРИСМАКИ отново е в ДОМА НА КИНОТО

01 June 2020

Рестарт на ретроспективата от 14 филма на финландския майстор, част от 24-тия София Филм Фест

София Филм Фест, Посолството на Финландия и Домът на киното отново Ви канят да се пречистите през смях и да преоткриете част от есенцията на живота. Филмите на Аки Каурисмаки отново са на голям екран, защото има неща, които не можем да видим от дивана в хола.

„Златната земя на копнежа“ с Аки Каурисмаки

27 May 2020

Изложба на Маря Лена Хуканен с фотографии от филми на Аки Каурисмаки

Галерия Синтезис е домакин на изложбата „Златната земя на копнежа“ на Маря Лена Хуканен. Тя е фокусирана върху дванадесет от филмите на известния финландски режисьор Аки Каурисмаки, заснети в периода 1985–2006 г. Куратор: Надежда Павлова