Наградите "Златна роза" 2021

01 October 2021

"В сърцето на машината" е най-добрият филм на годината, а Павел Веснаков - най-добър режисьор

"В сърцето на машината" на режисьора Мартин Макариев е най-добрият нов български игрален филм. Това реши международното жури на 39-ото издание на фестивала на българското игрално кино "Златна роза" 2021. Филмът, създаден по истински случай от 70-те години, спечели и наградата за най-добър сценарий в лицето на Борислав Захариев. "В сърцето на машината" то предстои в края на януари 2022 г.

„Под един покрив“ и „Петя на моята Петя“ през погледа на децата

01 October 2021

Максим Шуляковский идва от Беларус, но от доста години живее във Варна, броени дни след като се запозна с художествения ръководител на кино школа „Братя Люмиер“ при Общински детски комплекс – Елица Матеева, Максим реши да изпробва перото си и да сподели своите мисли за два филма от фестивалната програма на „Златна роза“. Към неговите размисли за пълнометражния му избор се присъедини с коментар и Георги Димитров - втора година в школата.

Кръгла маса и дискусия на "Златна роза" 2021

28 September 2021

Три нови книги за българското кино ще бъдат представени. Те са част от проекта „Посттоталитарното българско кино – модели и идентичности“ на Сектор „Екранни изкуства“ при Института за изследване на изкуствата към БАН

Кръгла маса, на която да се откроят някои от най-съществените процеси в новото българско игрално кино, ще се проведе в рамките на 39 фестивал на българския игрален филм „Златна роза“. Участниците от проекта на Института за изследване на изкуствата към БАН „Посттоталитарното българско кино – модели и идентичности“, ще дискутират актуални теми и въпроси като: тематични и стилови тенденции в новото българско кино; оформят ли последните години устойчиви филмови модели в игралния филм; успява ли българското кино да отговори на очакванията на българското общество; арт кино и/или кино за публиката; субсидирани и независими филми – публика и разпространение; промени в ролята и функцията на критиката.

Журито на „Златна роза“ 2021

21 September 2021

От 23 до 29 септември във Варна ще се проведе 39-ото издание на фестивала за българско игрално кино

Председател е проф. д-р Иво Драганов, кинокритик и медиен експерт, а членове са актрисата Ирмена Чичикова, Пламена Димитрова-Рачева, изкуствовед и художник, Диомидес Никита, режисьор и продуцент от Кипър и директорът на фестивала „Молодист“ в Киев, Украйна, Андрий Калпакчи.Конкурсната програма включва 12 пълнометражни и 15 късометражни игрални филма.

В очакване на "Златна роза" 2021

17 September 2021

От 23 до 29 септември във Варна ще се проведе 39-ото издание на фестивала за българско игрално кино

Конкурсната програма включва 12 пълнометражни и 15 късометражни игрални филма, а програма „Открити хоризонти“ – още шест заглавия. Председател е проф. д-р Иво Драганов, кинокритик и медиен експерт, а членове са актрисата Ирмена Чичикова, Пламена Димитрова-Рачева, изкуствовед и художник, Диомидес Никита, режисьор и продуцент от Кипър и директорът на фестивала „Молодист“ в Киев, Украйна, Андрий Калпакчи.

Наградите на „Златна роза“ 2020

02 October 2020

Голямата награда ЗЛАТНА РОЗА за пълнометражен филм се присъжда на филма “Страх”, продуцент: Про филм – Асен Владимиров; сценарист и режисьор: Ивайло Христов; оператор Емил Христов “За умението да се разказва в ироничен стил за много сериозни проблеми”. Специална награда на журито за филма “Сцени от живота на една актриса”, продуцент: Гала филм – Галина Тонева, Кирил Кирилов; сценарист и режисьор: Иван Владимиров; оператор: Георги Челебиев “За оригиналния и иновативен филмов разказ”

„Кръвта на пеликана“

01 October 2020

... или когато децата спасяват пукнатините в сюжета

Радвам се, че съм научила своите възпитаници да бъдат безкомпромисни в търсенето на стойностите на всяка артистична творба. Те знаят, че след време особеностите на живеенето ни предполагат премълчаване или пък бездействие. В случая на „Кръвта на пеликана“ в основната конкурсна програма от фестивала на българския игрален филм има подобен проблем, за който споделих по време на пресконференцията-проблеми на сценарна основа, от които идват празнините във филма. Не сме коментирали все още филма в час, но поставих задача да се пише за него така, както сме говорили за същността на компоментите на един филм и наистина сред опиталите да анализират „Кръвта на пеликана“, на вашето внимание предлагам мнението на Стелиан Генчев-12 клас-Първа езикова гимназия, което ми се стори най-адекватно на вътрешното ми усещане за конструкцията на филма. Eлица Матеева-худ.ръководител кино школа „Братя Люмиер“- ОДК-Варна

„Сцени от живота на една актриса“ – отпаднали парчета любов

30 September 2020

„Днес вече няма звезди. Всеки носи своя срок на годност, защото животът е слалом. Винаги надолу! Много малко хора могат да се движат нагоре. И никой не запазва фигурата си! Искам да кажа физиономията си. Да, онова, което исках беше само името, а него го имах! Актьорите днес се числят към така наречените подробности. Жалко за времето. Това време е пропиляно щом не е наше. За щастие, то ще стане минало и тогава със сигурност вече няма да бъде наше. Все пак не всеки има свое минало. Освен това мен вече ме няма. Не се плашете, аз, естествено, ще остана тук завинаги. При вас. В моя хубав костюм! В този театър...Не е нужно повече. Благодаря Ви.“ Елфриде Йелинек из „Няма нищо. Малка трилогия на смъртта“

„Страх“ – между цветовете на любовта и омразата

27 September 2020

Филмът „Страх“ провокира възпитаниците на кино школа „Братя Люмиер“ – Общински детски комплекс-Варна и техният художествен ръководител Елица Матеева да напишат общ текст с размисли за премиерната творба, която е в конкурсната програма на 38-то издание на фестивала на българския филм „Златна роза“. Елица Матеева

В навечерието на "Златна роза" 2020

21 September 2020

За 38-и път най-старият и единствен по рода у нас фестивал за българско игрално кино „Златна роза“ ще представи най-новите български филми от 24 септември до 1 октомври

„18% сиво“ – състояние на тъгата

16 September 2020

Филмът е в конкурсната програма на "Златна роза" 2020

Ако някой ме попита, дали искам да се завърна във Варна, ще отговоря, че аз никога не съм я напускала физически, макар че в сърцето ми Варна отдавна не е моят град. Битувам в него по необходимост. Или поради дефицит да бъда другаде. Дори не мога да си представя къде бих избрала да бъда, защото единственото, което мога да избера днес е… какъв филм да гледам. Ще ви разкажа за моят избор - да гледам премиерния български филм „18% сиво“.