28-то издание на „Златен ритон“ ще представи силна селекция от филми и нови извънконкурсни събития в сърцето на Пловдив
Филми
Филм-портрет на холивудската легенда Фей Дънауей
15 July 2024
Документалният HBO Original филм “Фей“, продуциран и режисиран от отличения с множество награди режисьор Лоран Бузеро (HBO Original филмите „Натали Ууд: Онова, което остава“ и „Момчето на мама“), е вече достъпен за гледане в онлайн стрийминг платформата Max. Филмът имаше своята световна премиера на филмовия фестивал в Кан тази година.
Джесика Ланг с изложба в България
21 June 2024
Заедно с Хауърд Грийнбърг актрисата ще изнесе лекция на 4 юли в Националната художествена галерия в Двореца
Легендарната кино и театрална актриса Джесика Ланг, носителка на две награди „Оскар“, в продължение на почти две десетилетия гради кариера като художествен фотограф. Първата по рода си нейна ретроспектива в България е в рамките на платформата „Майстори на фотографията“ и включва близо 120 черно-бели снимки, разкриващи интересите на Джесика Ланг, уловени от обектива на фотокамерата. Това са много лични, почти интимни произведения, създадени по време на пътувания по света.
„Сад. Игри по време на Апокалипсис“ – очарователният мрак отвъд благоприличието
18 April 2024
„Как да ви обясня, че човечеството ще мине и без англичанина, и без Германия ще се оправи, и твърде вероятно и без руснака, и без наука може, без хляба дори може, и само без красотата ще загине, защото няма да има какво да прави на този свят.“
„Исус от Монреал“ – за саможертвите в прослава на изкуството на вярата
17 March 2024
„Исус от Монреал“ (1989) е филм от Квебек, отличен с награда на журито от фестивала в Кан. Филмът описва изпитанията, през които театралният режисьор и актьор Даниел Колумб преминава в опита си да осъвремени пиеса за живота на Исус Христос. Макар филмът да е с религиозна тематика, тя служи само като метафора за борбите и изкушенията, на които бива подложен един артист в общество, нуждаещо се от изкуство, но демонстриращо отказ от оценяването на усилията при творческия процес. Даниел от една страна е и отражение на режисьора на филма Дени Аркан – въпреки положителните оценки от кино гилдията, трудно намира финанси за проектите си.
Конкурс за български късометражен филм на София филм фест 2024
30 January 2024
За 22-ра поредна година международният филмов фестивал София Филм Фест организира конкурс за български късометражен филм. Един от най-важните акценти във фестивалната програма и мисия от неговото създаване е подкрепата на българското кино във всичките му творчески проявления. Конкурсът за български късометражен филм се превърна в традиция и подкрепя млади автори, реализирали своите проекти за кратки киноразкази.
„Учителска стая“ – симптоми на разпада
26 November 2023
„Учителска стая“ на Илкер Чатак е немското предложение за чуждоезичен „Оскар“
Какво се случва в учителската стая, далеч от любопитните погледи на хиперактивни тийнейджъри, които имат мнение за всичко и могат да оправдаят по фантастичен начин липсващото домашно по математика, физика или български език? Дали учителите са сплотено семейство или всеки е в своя филм? Родното образование отдавна е в криза. „Не си отивай“ на режисьора Людмил Кирков ще стане на половин век, но темите си остават същите. Филмът „Учителска стая“ на младия режисьор Илкер Чатак сурово разсъждава по темата и вероятно затова е номиниран за европейските филмови награди в категориите: най-добър сценарий и най-добра женска роля.
„Георги и пеперудите“ на 20 години!
20 November 2023
Разговор с продуцента Мартичка Божилова и режисьора Андрей Паунов
На 21 ноември от 18:30 ч. на голям екран в кино “Люмиер” зрителите ще видят дигитално възстановената версия на “Георги и пеперудите” – един от най-награждаваните документални български филми през последните 20 години. Събитието е част от тазгодишното издание на „Киномания“ и е специален жест към най-запалените киномани. Те ще имат възможност да си припомнят духа на документалното кино през последните две десетилетия като едновременно с това изживеят продукцията по изцяло нов начин благодарение на висококачествените звук и картина, които дигиталната технология предлага.
„Диада“ – сбогуване с мечтите
13 October 2023
В съвременното кино все по-често срещаме филми и сериали, обвързани с агресията в училище, отношения между родители и деца, домашното и сексуалното насилие. Българското кино също изследва в новите си творби подобни теми, макар и дълго пренебрегвани.
На какви уроци ни научи Блага?
12 October 2023
„Стефан Командарев не прави филми, които да ни разсеят, да ни забавляват на маса или да ни успокоят, че всичко е наред. Той прави социално кино, кино с мисъл и цел, насочващо публичното внимание към проблемите на обществото, в което живеем. Новият филм на Стефан Командарев „Уроците на Блага“ ни прекарва през най-тъмните кътчета на българската действителност, като поставя във фокуса една от най-незачитаните и уязвими прослойки в обществото ни, а именно пенсионерите.
„Август 13“
19 July 2023
Киното: възможният личен катарзис
В късометражната конкурсна програма на Burgas International Film Fest участва дебютният филм на Венцислав Сариев „Август 13“. Суровата картина не се преглъща лесно от публика, фиксирана в пуканки и холивудски екшъни, но пък Венцислав Сариев безкомпромисно се завръща към реалността ни и лични емоции, в които да си аутсайдер, търсещ себе си извън обичайните заподозрени: чалга, алкохол, агресивна тълпа е тотален нонсенс. Младежкото жури на фестивала в Бургас, както и изкушени от света на кино критиката зрители се срещнаха с Венцислав Сариев и Богдан Бухалов-изпълнител на една от главните роли в „Август 13“, за да споделят впечатления и да разговарят за филма. Интервюто е резултат от усилията на Никол Николова и Константин Кръстев, които направиха своите първи крехки стъпки в кинокритиката с ментор Елица Матеева.
„Всичко, навсякъде, наведнъж“ – между възторзите и естетическият шок
27 March 2023
Наградените филми с „Оскар“ 2023 са история от архива на електронната памет и след години, когато критиците и историците правят съпоставка с миналото, със сигурност ще възкликнат, че някога, някъде и неведнъж вече всичко е казано с Оскари-те от 2023 г. Гледах отличникът „Всичко навсякъде наведнъж“ първо през есента на 2022 г. и дори имах неблагоразумието да предположа, че филмът може да грабне най-голямата награда на холивудските академици, ако разбира се всички са се дрогирали, защото филмът въздейства по подобен начин – виждаш нещо, което без особена причина те провокира да се смееш, попадаш в странен свят, където кич и художественост са едно и също, но на финала на цялата творческа дивотия си почти омиротворен със себе си, защото нищо няма значение, освен обстоятелството, че светът е полудял и в тази всемирна лудост, все пак трябва да притежаваш актуалност, т.е. да осъзнаваш, че съществуваш - важна причина, за да продължиш напред.