Кръгла маса - "Документ и анимация: филмов език и зрителска рецепция"

29 November 2019

Събитието е част от програмата на фестивала "Златен ритон" в Пловдив, организирано от сектор „Екранни изкуства“ към Института за изследване на изкуствата – БАН

Кръглата маса „Документ и анимация: филмов език и зрителска рецепция“ се организира от сектор „Екранни изкуства“ към Института за изследване на изкуствата – БАН със съдействието на Националния филмов център. Кръглата маса е част от проекта на сектор „Екранни изкуства“ „Посттоталитарното българско кино – модели и идентичности“, фонд „Научни изследвания“.

Днес се открива фестивала “Златен ритон” 2019

29 November 2019

На 24-то издание на фестивала на българското документално и анимационно кино в Пловдив ще бъдат представени 76 нови филми

76 нови филни ще бъдат представени с вход свободен на 24-тия Фестивал на българското документално и анимационно кино “Златен ритон” в Пловдив. Фестивалът се открива в петък, 29 ноември, в 18,00 часа в зала 1 на кино “ЛЪКИ Дом на киното” в Пловдив и ще продължи до следващия петък, 6 декември, 2019, когато ще бъдат обявени победителите.

„Един дъждовен ден в Ню Йорк“ на Уди Алън

28 November 2019

Шегите на Амура - предсказуеми, но така сладостно - приятни

„Киното на Уди Алън е нещо като емоционално-интелектуален зиг-заг. Тъкмо сърцето да каже „да” на любовта и едно човече с очила ще се намеси с фройдистки умозаключения на тема какво губим и печелим при изричане на признанието: „срещнах някой друг”. Влюбена съм в киното на Уди Алън и винаги през есента, когато настъпва сезонната депресия, наричана от мен с лекота „просто импресия”, гледам филми на този щур актьор-режисьор, драматург, музикант - малък гигант.“ Това съм писала за него през 2012 г. и съвсем невероятно, но в края на ноември аз отново гледам Уди Алън заради дъжда и Ню Йорк. Какво си помислихте, че за 7 години съм променила навиците и георграфията си, нищо подобно, просто е в края на ноември, но не по Туве Янсон, а по „Киномания“ и Уди Алън има премиера в България, дори от ФБ, Уди или модераторът му написа „Здравей, България, очаквай премиера на новия ми филм!“

Номинираната за “Oскар” анимация „Mирай” нa Киномания

26 November 2019

Тазгодишната Киномания ще представи премиерно за страната ни анимацията за възрастни „Мирай” на режисьора Мамору Хосода. Филмът вече е носител на наградата на Японската академия за най-добра анимания и е номиниран за „Оскар” и „Златен глобус” за пълнометражна анимация. Прожекцията за България ще бъде в кино „Люмиер Лидл” на 30 ноември от 15:00 ч.

Конкурс за късометражен филм

20 November 2019

За 18-а поредна година международният филмов фестивал София Филм Фест организира конкурс за български късометражен филм.

През повечето години програмата е подкрепяна от ирландското уиски Джеймисън, което допринесе за успешното развитие на създаването на късометражно кино в България. През конкурса са преминали много от водещите имена в съвременното българско кино, сред които Драгомир Шолев, Андрей Паунов, Светла Цоцоркова, Петър Вълчанов, Борис Десподов, Павел Веснаков.

Разговорът с… Теодор Ушев

13 November 2019

"България изглежда като лабиринт, в който всеки се опитва да намери изход поединично"

Въпреки, че за мнозина професионалисти той е добре познат, за милиони зрители (най-вече в България) Теодор Ушев получи своята слава и популярност, благодарение на номинацията си за „Оскар“ за анимационния късометражен филм „Сляпата Вайша“ (2016). Най-новият му филм „Физика на тъгата“ (по едноименния роман на Георги Господинов) вече има шест награди от четири престижни световни фестивала – Торонто, Ванкувър, Отава и Монреал. Теодор Ушев пристига в България на Киномания, за да представи новия си филм, както и киноконцерта, който ще премине под наслов „Нарисувай ми тъга“. Продуценти от Токио ще осигурят специален софтуер за киноконцерта по „Четирите годишни времена“ на Вивалди, който ще синхронизира ритъма на картината и живата музика, която се изпълнява. Музикалното удоволствие за публиката ще поднесат музикантите от ансамбъл „Куарто“ със солист Иван Пенчев. Събитието ще бъде на 17 ноември (неделя) от 19.00 ч. в зала 1 на НДК. Снимки: ©Stephan Ballard

„Болка и величие“ – картата на живота

07 November 2019

„Филмите нашепват тайна за самите нас.“ Педро Алмодовар

За тях Алмодовар е новост, досега не са имали възможност да преплуват киното му от игла до конец. Някои го чуват за първи път, други са го подминавали, защото са смятали, че той е поредният ексцентричен испанец-кинаджия. Нужно е малко, за да опознаеш някого: любопитството и търпението са в основата на всяко начинание. Възпитаниците на киношкола „Братя Люмиер“- Общински детски комплекс-Варна предлагат интерпретации върху „Болка и величие“- последната творба на Алмодовар.

Новият филм на Кончаловски на Киномания 2019

01 November 2019

„Грехът на Микеланджело” с премиера на 5 декември зала 1 на НДК

Киномания представя най-новия филм на руския режисьор Андрей Кончаловски „Грехът на Микеланджело”. Заснет в Италия, филмът пресъздава по майсторски начин най-вълнуващите моменти от живота на ренесансовия гений. Световната премиера на лентата беше преди дни, непосредствено преди закриването на 14-ия кинофестивал в Рим. Премиерата за България ще бъде в зала 1 на НДК на 5 декември от 19:00 ч.

Класики на Мосфилм на Киномания 2019

30 October 2019

„Александър Невски”, „Дерсу Узала” и „Спартак” отново на голям екран

Киномания ще представи някои от най-великите класически филми-дело на най-голямата руска и съветска кинокомпания „Мосфилм”. Нетипичните филмови заглавия от средата на миналия век, които са част от програмата на фестивала, ще предложат на посетителите в кино „Люмиер Лидл” истинско разнообразие от жанрове и вълнуващи сюжети. Продукциите „Александър Невски”, „Дерсу Узала” и „Спартак”, ще бъдат прожектирани съответно на 6, 7 и 8 ноември от 19:00 ч.

Защо „Жокера“ не е опасен?

14 October 2019

Трябва ли Артър Флек да се страхува затова, че американските кина и специални служби въведоха извънредни мерки за сигурност?

„Жокера“, посрещнат във Венеция с осемминутни овации и спечелил „Златен лъв“, е първият филм, базиран на комиксите за Батман, който в САЩ получи възрастово ограничение до 18+ (в България ограничението е до 16 години). С други думи, това е първият филм от вселената на Батман, до който децата не са допуснати. Нещо повече, някои кина в САЩ отказаха да го показват изобщо, уплашени от възможни ексцесии, а най-голямата киномрежа Landmark Theatres, за всеки случай забрани да пуска зрители, облечени с костюмите на Жокер. Полицията в Ню Йорк и Лос Анджелис съобщи за увеличени патрули в районите на киносалоните, прожектиращи филма. И накрая, американската армия започна да информира военните за възможността от актове на насилие по време на прожекциите на филма и да им дава съответните инструкции. „Жокер“ се превърна във филмова бомба.

„Изпепеляване“ – отвъд себе си

09 October 2019

С поетичната си визия и мълчаливи картини, „Изпепеляване“ прилича на ранен копнеж

65 годишният Лий Чанг-донг сякаш е оголил до кост разказа на Харуки Мураками „Горящият хамбар“ от сборника „Изчезването на слона“. Дори си е позволил да измисли някои нишки над оригиналната история, които да превърнат един от най-любимите филми на критиката в Кан през 2018 „Изпепеляване“ в мистериозна метафора на това, че всеки има двойник, окован в комплексите на персоналните си дефицити. Може би „Изпепеляване“ не е филмът, който би предизвикал далгоочаквано затишие пред буря по подобие на „Оазис“ (2002) и „Поезия“ (2010), филми, заради които харесвам режисьора, но ще се оправдая, че всеки от нас има потребност от онова кино, което отговаря на моментните му нагласи.

„Писма от Антарктида“ – искам да ти кажа нещо!

29 September 2019

„Писма от Антарктида“ е филм за уязвимостта ни, за възможността да съпоставим нашия микросвят със света на другите.

Отдавна в новото ни кино не е имало български филм, който да говори така честно и искрено за общуването между малките и големите и за пропастта между тях в случай, че има лъжа. Тази година го направи в първите дни на „Златна роза“ премиерният „Писма от Антарктида“. Непременно го гледайте заедно с вашия малък-голям човек, за да си кажете след това, онова, което сте премълчавали, докато сте опитвали да предпазите в качеството си на родител детето си от разочарования. Понякога възрастните сме доста вредни същества в опита си да съхраним спокойствието на своето дете. Все отбягваме онези теми от живота, в които има мрак и тъга, но животът не е само площадка за детски игри и закачки.