Малкият голям човек по неволя

08 August 2017

"Дълго чаках да порасна" е крилато изречение на Дъстин Хофман, което той обича да казва.

През 1965 година Артър Милър присъства на представление на своята пиеса "Поглед от моста", поставена на една от сцените на Бродуей. Добдро впечатление му направили още никому неизвестните актьори Робърт Дювал и Джон Войт. Но одобрението на известния драматург не се простирало върху всички "Мотаеше се един дългонос помощник-режисьор...Смайващо беше, че режисьорът на постановката ми каза да го имам предвид за ролята на Уоли Ломан (в "Смъртта на търговския пътник") след няколко години. Режисьорът ми падна в очите, докато наблюдавах непохватността на Дъстин Хофман и големият му нос, който като че ли никога не се отпушваше и се чудех как този нещастник може да си въобразява, че някога ще направи кариера като актьор". Двадесет години по-късно пророчеството се сбъдва и Артър Милър отново се среща с Дъстин Хофман, този път за да го аплодира за перфектната му игра в "Смъртта на търговския пътник".

Лукас Мудисон и неговите истории

24 April 2017

Лектория в рамките на третото издание „5 и ½ скандинавски визии за култура”, 10-13 май, Варна 2017

Шведският режисьор Лукас Мудисон (правилното произнасяне на фамилията му е Модюсон) е може би един от най-ангажираните съвременни скандинавски кинотворци с проблемите на младото поколение, но освен историите, посветени на подрастващите, неговите филми коментират теми свързани с глобализацията, с мястото на човека от Източна Европа в променящата се и вече по-малко сигурна Западна Европа. Дори в по-експеременталните си филми от рода на „Дупка в моето сърце“ от 2004 г., той е честен наблюдател, без да раздава присъди за хората в безпътност, в търсене на любовта, предизвикали хаос в душата си.

Дейвид Линч: "Да уловиш голямата риба"

11 April 2017

Откъс от книгата на големия режисьор, която вече е на българския пазар

Критиците с основание отбелязват, че като кинематографист Дейвид Линч изглежда се грижи повече за това как да се озове в съзнанието на своите зрители, отколкото да изрази конкретно послание към тях след като веднъж е проникнал там. С тази книга Линч предлага рядък поглед към своето собствено съзнание. Отдавна занимаващ се с трансендентна медитация, Линч се интересува предимно от възможността да сподели с читателите могъщата креативна енергия, до която е достигнал чрез медитация. В 85 кратки, изящни откъса – напомнящи коани и някои дълги само едно-две изречения, - Линч разказва за техниките, чрез които развива съзнанието си, улавя идеите и придава форма на абстрактното. Споделяйки всичко това, Линч разкрива немалко биографична информация, размисли за киното и подробности от снимачните площадки, за да поддържа вниманието на всички, които са по-заинтригувани от неговите филми, отколкото от неговото съзнание.

Зорница София: „Тя губи всичко, защото е просто човек“

29 January 2017

Втора седмица на екран се прожектира третият филм на Зорница София „Воевода“. За първият уикенд той бе гледан от 14 000 зрители, а до този момент – от над 40 000. В нашия разговор говорим за филма и неговите днешни отправни точки.

Никита Михалков: "Дали светът иска поне малко да научи за руската душа"?

05 January 2017

Това е интервю правено преди десет години, но голяма част от въпросите и отговорите продължават да стоят актуално. Големият руски режисьор и актьор от години има спорен авторитет, но със сигурност има биография свързана с безспорни творчески върхове.

Сър Алън Паркър: “Най-добрите филми се правят все още от моето поколение”

30 November 2016

Той едва ли има нужда от специално представяне. Неговите филми отдавна са го превърнали в култов режисьор. “Среднощен експрес”, “Пилето”, “Пинк Флойд: Стената”, “Ангелско сърце” са само част от шедьоврите на киното, които промениха представите и възгледите на няколко поколения.