„На западния фронт нищо ново“ – войната срещу мира

11 March 2023

„На западния фронт нищо ново“ е филм на Едуард Бергер – екранизация на едноименния роман от Ерих Мария Ремарк. Филмът разказва за ужасите на войната, показани през погледа на един 19-годишен войник. Докато произведението на Ремарк е обругано и публично изгорено от нацистите, а автора е принуден да живее в изгнание извън пределите на Германия, Едуард Бергер получава награди БАФТА за най-добра режисура и адаптация и е номиниран за „Оскар“ 2023 за най-добър чуждестранен филм.

„Living“ – смисълът на живота

10 March 2023

Изживели ли сте дните си по начина, по който искате?

Представете си, че животът ви свърши точно в този момент. Сега се запитайте дали сте живели пълноценно? Изживели ли сте дните си по намира, по който искате? „Living” или „Да живееш“ е британски филм от 2022 г., номиниран на тазгодишните награди „Оскар“ за най-добра мъжка роля и за най-добър адаптиран сценарий. Режисиран от Оливър Херманус по сценарий на Кадзуо Ишигуро, адаптиран от японския филм „Икиру“ от 1952 г., режисиран от Акира Куросава, който от своя страна е вдъхновен от руската новела от 1886 г. „Смъртта на Иван Илич“ от Лев Толстой.

„Империя на светлината“ - между тъмнината и светлината на спомените

08 March 2023

2020 година до голяма степен стопира културния живот както у нас, така и в световен мащаб. Впоследствие обаче този период на привиден застой се оказа все пак плодотворен от гледна точка на изкуството. Множество артисти откриха вдъхновението дори и затворени между четирите стени на дома си. Един от тях е и английският режисьор Сам Мендес, който написва сценария за най-новия си филм „Империя на светлината“ точно по време на карантината, връщайки се към спомените от младежките си години. Интересно е, че това е първият от общо деветте филма на Мендес, изцяло написан от него самия.

„Васил“ – източният Одисей и тайнственият остров на щастието

25 January 2023

Иван Бърнев сияе в тази роля! Излъчва чар, топлина и финес.

Когато мъж подари книга на непозната жена, това е интимност. Когато мъж подари на непозната испанка „Времеубежище“ от Георги Господинов – това е поезия! А ако гледаме на голям екран подобна история, без да ни казват името на книгата, но ние я разпознаваме, а мъжът и жената никога няма да се срещнат, но мислите им се пресичат във времето – тогава непременно си заслужава да сме част от тази история, защото добрите истории са дар за душата. Последната в тези смутни дни сякаш няма поводи за радост, но ето че филмът „Васил“ се появява навреме, заради героят му – българин с топло сърце и златни ръце.

Пътешествие из Ледени светове: документално и късо кино

23 January 2023

Ако сте от любителите на снега и студовете, и съответно от онези, които напълно оправдано са разочаровани от зимата до този момент, то от редакторския екип на Кинематограф са подготвили едно събитие именно за вас. На 25-ти този месец от 19:00 часа в „Клуб на пътешественика“ ще имате шанса да изживеете любимите си смразяващи моменти с една специално подбрана вледеняваща селекция на тема „Ледени светове“. Ако не сте събрали достатъчно топлина през „пролетните“ дни на януари, то натрупайте колкото можете повече през оставащото време, тъй като програмата ще ви разходи из едни от най-студените и непристъпни кътчета, както на планетата, така и в човешкия ум.

Как се разказват истории за любовта?

29 November 2022

Пътуванията, посветени на истории за любовта, разказите за любовта, киното за любовта в различните й измерения за малките кинематографисти от кино школа „Братя Люмиер“ към Общински детски комплекс, град Варна продължават. Божана Станева 10-ти клас МГ „Петър Берон“, член на кино школата се включва активно със свое есе по темата.

Дигитална реставрация на филма „Балканската война“ (1913)

23 November 2022

Българска национална филмотека продължава сътрудничеството като се присъединява и към третото издание на ,,Сезон на класическия филм“

Българска национална филмотека продължава сътрудничеството като се присъединява и към третото издание на „Сезон на класическия филм“ – инициатива на Асоциацията на европейските синематеки (A Season of Classic Films, Association des Cinémathèques Européennes), обединяваща 22 институции от цяла Европа, отдадени на идеята за опазване на аудиовизуалното културно наследство. В рамките на проекта тази година БНФ ще представи пред публика дигитална реставрация на филма „Балканската война“ (1913). Автентичният кинодокумент е заснет от Александър Жеков на фронта по време на военния конфликт от 1912-1913 година. Това е най-ранният филм изцяло създаден от български автор и едно от малкото произведения в световен мащаб, които по завършен начин отразяват военен конфликт от онова време. „В нашето кино има малко произведения легенди. „Балканската война“ е един от тях“, пише в книгата си „Загадките на филма „Балканската война“ най-задълбоченият му изследовател, киноисторикът Петър Кърджилов.

„Мълчаливото момиче“

14 November 2022

За крехкостта на чувствата между малките и големите в ирландското предложение за „Оскар“ 2022

Как се прави кино за любовта между непознати, които можем да назовем с думите „майка“ и „баща“, макар те да не са истинските родители? Веднага любознателният зрител ще каже, че всичко е ясно: рецепта има и това е българският филм „Майка“. Нека не прилагаме обобщения, защото необятният свят на киното е като пъстър килим, върху който са разположени различни цветове-истории. Една от тях привлече погледа на децата от кино школа „Братя Люмиер“, Общински детски комплекс, гр. Варна. Филмът от Ирландия „Мълчаливото момиче“ бе показан в програмата на Международния кино-литературен фестивал „Синелибри“, тази година. Филмът е ирландското предложение за номинация за „Оскар“ 2022.

Иван Бърнев с награда за филма „Васил“

30 October 2022

Българският актьор заедно с испанския си колега Карра Елехалде взеха заедно Наградата за главна мъжка роля в първата испанско-българска продукция „Васил“ на фестивала СЕМИНЦИ, Валядолид

Каталунската режисьорка Авелина Прат избира Иван Бърнев за главната роля в дебютния си филм „Васил", чиято световна премиера бе на А категория фестивала във Варшава през октомври. Веднага след това последва испанската премиера на филма във Валядолид (Семинци Филм Фестивал). На испанска земя филмът бе отличен с Награда за мъжка роля поделена между българския актьор и испанската филмова и телевизионна звезда Карра Елехалде за изключителния им комедиен тандем във филма.

Фестивал за късометражни танцови филми в Дома на киното

14 October 2022

На 15 октомври от 17:30 ч., за втора поредна година “Фокус Кино Танц” представя ново поколение режисьори на танцовото кино в България

Фестивалът за танцово кино „Фокус Кино Танц“ ще представи дебютните проекти на тазгодишните курсисти в едногодишната обучителна програма „Фокус Кино Танц“ на Фондация “Човек с шапка” с основни лектори Силвия Чернева, Стефани Ханджийска и Коста Каракашян.

„Шекспир като улично куче“ – Съдбата има други планове

12 October 2022

Оказа се, че вторият филм на актьора – кинорежисьор Валери Йорданов не страда от прословутия комплекс: втората работа да е по-слаба от дебюта. В нашите среди често се казва, че дебютът е съвкупност от чистотата и най-силната енергия, която подтиква да разкажеш една история, а вторият филм често е вторичен спрямо подбудите и мечтите на автора. Може би е така, но с „Шекспир като улично куче“ Валери Йорданов показа как трябва да се прави съвременно кино за всеки, с идеята филмът да не е обикновеното развлекателно занимание, а разбираемо ИЗКУСТВО, защото „Шекспир като улично куче“ дълбае в трудни теми-не всеки иска да гледа филм за проблемни младежи с разбити семейства, където властват законите на улицата. Но при „Шекспир като улично куче“ има много фактори, които превръщат историята в майсторски, оставящ ни без дъх филм.

„Изкуството да падаш“ – изкуството да бъдеш ВЪПРЕКИ

05 October 2022

Струва ми се, че журито на последното издание на фестивала на българския филм с лекота подмина някои от достойнствата на „Изкуството да падаш“- изключително зрял дебют за младия режисьор Орлин Милчев. В някои отношения този дебют изпревари творбите на установили се като утвърдени режисьори, които имахме възможност да видим на току-що приключилия фестивал „Златна роза“. Ако трябва да обобщим каква бе реколтата от нови български филми, тя подсказва следната ситуация: дефицит на произведения, по които зрителят да копнее за повторна среща на всяка цена. А е имало издания с филмови творби, които провокират следващата ми среща, за да съпреживея отново емоциите от екрана. Въпреки този тревожен поне за мен факт, аз се радвам, че възпитаниците на кино школа „Братя Люмиер“ са развили естетически вкус и глад за качествено кино и не е случайна тяхната награда като младежко жури, защото те дебатираха много върху два премиерни филма: „Шекспир като куче“ и „Изкуството да падаш“.