Дигитална реставрация на филма „Балканската война“ (1913)

23 November 2022

Българска национална филмотека продължава сътрудничеството като се присъединява и към третото издание на ,,Сезон на класическия филм“

Българска национална филмотека продължава сътрудничеството като се присъединява и към третото издание на „Сезон на класическия филм“ – инициатива на Асоциацията на европейските синематеки (A Season of Classic Films, Association des Cinémathèques Européennes), обединяваща 22 институции от цяла Европа, отдадени на идеята за опазване на аудиовизуалното културно наследство. В рамките на проекта тази година БНФ ще представи пред публика дигитална реставрация на филма „Балканската война“ (1913). Автентичният кинодокумент е заснет от Александър Жеков на фронта по време на военния конфликт от 1912-1913 година. Това е най-ранният филм изцяло създаден от български автор и едно от малкото произведения в световен мащаб, които по завършен начин отразяват военен конфликт от онова време. „В нашето кино има малко произведения легенди. „Балканската война“ е един от тях“, пише в книгата си „Загадките на филма „Балканската война“ най-задълбоченият му изследовател, киноисторикът Петър Кърджилов.

Анжел Вагенщайн на 100 години!

14 October 2022

Официалното честване ще се състои на 17 октомври от 18:00 ч. в Дома на киното в рамките на кино-литературния фестивал „Синелибри“.

По този повод издателство „Колибри“ предлага на читателите ново, „бисерно“ издание на двата му знакови романа „Петокнижие Исааково“ и „Сбогом, Шанхай“. Преди броени дни излезе от печат и специално илюстровано издание на „Съновидение за св. Борис I“, също посветено на достолепната годишнина.

„Шекспир като улично куче“ – Съдбата има други планове

12 October 2022

Оказа се, че вторият филм на актьора – кинорежисьор Валери Йорданов не страда от прословутия комплекс: втората работа да е по-слаба от дебюта. В нашите среди често се казва, че дебютът е съвкупност от чистотата и най-силната енергия, която подтиква да разкажеш една история, а вторият филм често е вторичен спрямо подбудите и мечтите на автора. Може би е така, но с „Шекспир като улично куче“ Валери Йорданов показа как трябва да се прави съвременно кино за всеки, с идеята филмът да не е обикновеното развлекателно занимание, а разбираемо ИЗКУСТВО, защото „Шекспир като улично куче“ дълбае в трудни теми-не всеки иска да гледа филм за проблемни младежи с разбити семейства, където властват законите на улицата. Но при „Шекспир като улично куче“ има много фактори, които превръщат историята в майсторски, оставящ ни без дъх филм.

„Изкуството да падаш“ – изкуството да бъдеш ВЪПРЕКИ

05 October 2022

Струва ми се, че журито на последното издание на фестивала на българския филм с лекота подмина някои от достойнствата на „Изкуството да падаш“- изключително зрял дебют за младия режисьор Орлин Милчев. В някои отношения този дебют изпревари творбите на установили се като утвърдени режисьори, които имахме възможност да видим на току-що приключилия фестивал „Златна роза“. Ако трябва да обобщим каква бе реколтата от нови български филми, тя подсказва следната ситуация: дефицит на произведения, по които зрителят да копнее за повторна среща на всяка цена. А е имало издания с филмови творби, които провокират следващата ми среща, за да съпреживея отново емоциите от екрана. Въпреки този тревожен поне за мен факт, аз се радвам, че възпитаниците на кино школа „Братя Люмиер“ са развили естетически вкус и глад за качествено кино и не е случайна тяхната награда като младежко жури, защото те дебатираха много върху два премиерни филма: „Шекспир като куче“ и „Изкуството да падаш“.

Наградите на "Златна роза" 2022

03 October 2022

В пълнометражния конкурс големите победители бяха "Майка" и "Шекспир като улично куче"

На 29 септември 2022 г. международното жури за пълнометражни филми в състав – председател Александър Донев, киноисторик, продуцент и дистрибутор, България и членове: Ана Гъргич, кинокритик, специалист по балканско и източноевропейско кино, Хърватия; Блерта Башоли, сценарист и режисьор, Косово; Илко Ганев, доктор по театрознание в ИИИ към БАН и Майя Виткова – Косев, сценарист, режисьор и продуцент, след като изгледа цялата състезателна програма и проведе необходимите дебати, присъди следните официални награди:

„Убийството на един журналист“ открива София ДокуМентал

18 September 2022

Третото издание на София ДокуМентал ще бъде открито на 19 септември в Ларго под купола

Двукратно номинираната за „Оскар“ режисьорка Лиз Гарбъс с филм за живота на Жак-Ив Кусто. Третото издание на София ДокуМентал ще бъде открито на 19 септември в Ларго под купола, с филма „Убийството на един журналист“ (2022, реж. Мат Сарнецки, САЩ). „Темите на филма са в основата на фестивала от създаването му през 2020г. – свобода на словото, разследваща журналистика и борба с корупцията. Филмите на София ДокуМентал преминават граници с изключителна смелост и честност, които променят статуквото. Такъв е и филмът „Убийството на един журналист“ на Мат Сарнецки. Режисьорът ни показва отблизо разследването на убийството на словашкия журналист Ян Куцияк и разкрива разтърсващите мащаби на корупционните връзки в политическия елит. Този филм е своеобразно продължение на изключителната работа на Куциак и ни напомня, че трябва да внимаваме какво се случва и в собствената ни страна“, споделят Мартичка Божилова, директор на фестивала и Еви Карагеоргу, програматор.

За първи път документален филм спечели голямата награда във Венеция

11 September 2022

Кейт Бланшет получи "Купа Волпи" за най- добра актриса за ролята си във филма "Тар" на режисьора Тод Фийлд

Голамата награда на кинофестивала във Венеция - "Златен лъв" - спечели документалният филм "Цялата красота и кръвопролитие" на режисьорката Лора Пойтръс. Това беше и единствената документална лента в конкурсната програма. Филмът е пътуване из живота на 68-годишната фотографка Нан Голдин, която е известна със снимките си на, образно казано, подземния живот на Ню Йорк и която е била често пъти на прага на смъртта. Във филма фотографката заменя фотоапарата с микрофон и разказва за живота си пред Пойтръс.

„φ1.618“ на Теодор Ушев открива Синелибри 2022

23 August 2022

Early Bird билети за откриването в зала 1 тръгват в продажба от 22 август

Дългоочакваният дебют в пълнометражното кино на световноизвестния аниматор Теодор Ушев ще ни пренесе в „корпореалната вечност“ още на 8 октомври! Издържан в стилистиката на научнофантастичната антиутопия, където смешното граничи със страшното, а абсурдът добива смразяваща логика, „φ1.618“ е истинско жанрово предизвикателство и без съмнение заслужава да даде старт на Синелибри 2022, превръщайки се в първия български филм, който открива фестивала. Прожекцията на „φ1.618“ на 8 октомври ще бъде първа и вероятно единствена в България до старта на регулярната дистрибуция.

Мария Бакалова оглави комисията за избор на български филм за „Оскар“ 2023

05 August 2022

Номинираната за "Оскар" актриса е председател на комисията, която ще избере българското предложение за "Оскар", съобщават от Националния филмов център

В селекционната комисия са също Катерина Ламбринова - кинокритик, фестивален организатор, Христо Христозов - кинопрограматор, фестивален организатор, Свилен Димитров - режисьор, аниматор, Катя Тричкова - продуцент, Кристина Грозева - режисьор, продуцент, и Иван Чертов - оператор.

Новият филм на Стивън Спилбърг оглавява афиша на кинофестивала в Торонто

31 July 2022

Проявата на звездите ще отбележи завръщането на звездите на най-големия празник на седмото изкуство в Северна Америка.

Режисьорът Стивън Спилбърг, холивудската звезда Дженифър Лорънс и певецът Хари Стайлс, който се изявява и като актьор, ще присъстват лично на премиерите на новите си филми на 47-ия Международен кинофестивал в Торонто през септември.

Започва „Кино за пътешественици” 2022

26 July 2022

Панорамата ще продължи от 1 до 14 август в Културен център G8, Евро синема и Дом на киното.

В началото на август традиционно ще пътешестваме на кино с панорамата „Кино за пътешественици”. Стартираме на 1 август в „Културен център Г8” с българската продукция „Подслон в Тайланд: Заседнали в рая” на пътешественичката Елена Крапчева. Елена и приятелят й Майкъл планират ваканция в югоизточна Азия, но плановете им са осуетени, след като властите в Тайланд затварят границите заради пандемията от Ковид-19. Двамата решават да се потопят в живота на местните и за 18 месеца да обиколят страната. Изящни храмове, оживени пазари, необитаеми острови, безкрайни плажове, подводни пещери, непозната флора и фауна, неустоима храна и безброй усмивки – Тайланд през очите на двама чужденци, които се опитват да живеят като местните.