"Предимства и предизвикателства на късите форми" от Петя Александрова

02 March 2020

Премиерата на книгата ще бъде на 4 март (сряда), от 18 часа в кино "Одеон".

В "Предимства и предизвикателства на късите форми. Модели и практики на българското късометражно игрално кино", изд. Институт за изследване на изкуствата, авторът й Петя Александрова се вглежда в многообразието от кратки игрални филми (експериментални, независими, екранизации, хибриди, омнибуси и т.н.) и свързаните с тях нови посоки, нови стилове, нови имена - една неизследвана в своята цялост територия в екранната теория и практика. Книгата ще бъде представена от проф. Надежда Маринчевска като част от проекта "Посттоталитарното българско кино - модели и преспективи" на Института за изследване на изкуствата. Ще бъдат показани и филмите "Синът" на Христо Симеонов и "Чест" на Павел Веснаков. С любезното съгласие на Петя Александрова, на Вашето внимание предлагаме уводната част на книгата.

Наградите на Берлинале 2020

01 March 2020

Голямата награда Златна мечка“ получи филмът „There Is No Evil“ на иранския режисьор Мохамад Расулоф.

Филмът „There Is No Evil“ разказва четири истории за труден избор и задава важен философски въпрос: има ли човек право да отнеме живота на друг. Победата на иранския режисьор беше посрещната с продължителни аплодисменти. Режисьорът не получи разрешение да напусне Иран, за да получи наградата си лично. Тя беше приета от негово име от дъщеря му Баран, която играе във филма.

Разговорът с… Мина Милева и Весела Казакова

28 February 2020

„Реалността е по-странна от това, което сценаристът може да измисли“

Мина Милева и Весела Казакова от Активист 38 вече заявиха своето място в българското кино с документалните си филми „Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС“ и „Звярът е още жив“, както и алтернативната платформа за разпространение на документално кино КинеДок (KineDok). Техният дебютен игрален филм „Котка в стената“ направи своята световна премиера в конкурсната програма на Фестивала в Локарно, получи наградата на международната критика във Варшава, както и наградата за най-добър дебют на Фестивала на българския игрален филм „Златна Роза” 2019. В централните роли са Ирина Атанасова, Ангел Генов, Орлин Асенов, а оператор е Димитър Костов.

„Мъртвите не умират“ и „Фарът" в програмата на София филм фест 2020

23 February 2020

Зомбитата на Джим Джармуш и поразителните Уилям Дефо и Робърт Патинсън във „Фарът“ ще се срещнат с феновете си на голям екран на 24-тия София Филм Фест

Безспорен майстор в съвременното кино, Джим Джармуш има специално отношение към зрителите – той изисква от тях внимание и мисъл, за да могат не само да гледат историите му, но и наистина да виждат какво разказват те…

Балканският конкурс на София филм фест 2020

21 February 2020

12 филма от региона ще се конкурират за наградата на „Домейн Бойар“ за най-добър балкански филм на 24-тия София Филм Фест

Четвъртият пълнометражен филм на Сърдан Голубович „Баща“ е копродукция между Сърбия, Франция, Германия, Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, и премиерата му е в програма „Панорама“ на Берлинале 2020. Той е съсценарист на историята, заедно с хърватския режисьор Огньен Свиличич – в основата й е истински случай, на който попадат в социалните мрежи. Това е съдбата на беден работник, чиито две деца са отнети от социалните служби. Те са изпратени в приемно семейство, след като в резултат на тежки житейски обстоятелства съпругата му извършва акт на отчаяние. „Реших да направя филм за човек, който няма лукса като нас да мисли за етичните проблеми. Той има само едно нещо, което трябва да направи - да оцелее“, казва Голубович. Публиката в София го познава с предишните му филми „Кръгове“ (2012) и „Клопка“ (2007), който спечели Голямата награда в Международния конкурс на 11-ия София Филм Фест.

Житейският и филмов кодекс на Луис Бунюел

21 February 2020

На 22 февруари се навършват 120 години от рождението на великия режисьор

Ще започна с един спомен от снимачната площадка на филма „Тристана”. В своите спомени Бунюел разказва с цялото си уважение към актьора и звезда по това време – Фернандо Рей. Както много актьори и той обича, и уважава своята популярност. Харесва му да го разпознават на улицата и да дава автографи. Бунюел навива директор на продукцията да се свърже с ученици от местен колеж, които да поискат автограф от режисьора, като пренебрегват видимо актьора. Младежите се изреждат да искат автограф от Бунюел, но не и от Фернандо Рей. При третия автограф, Рей изпада в смях, защото разбира, че това е номер.

„Неконформистката алтернатива“ представя: Съседите на вулкана

21 February 2020

Документалният филм на Иван Цибулка ще бъде представен на 28 февруари от 20.00 ч. в Културен център G8

На 2 май 2008 година в южната част на Чили изригва вулкан и помита малко градче, разположено само на 10 километра от него. Никой от неговите седем хиляди жители не загива, но се налага всички да напуснат скромния си рай. В документалния филм „Съседите на вулкана“ в продължение на четири години се проследява историята на три семейства, които са започнали нов живот далеч от мястото, където са родени и техните опити да се приспособят към новата реалност, както и неспирните им усилия и блянове да се върнат в селото си, за да го възстановят и да възобновят живота си такъв, какъвто биха искали да бъде.

Международното жури на София Филм Фест 2020

13 February 2020

Петима творци с международно признание и награди ще оценяват филмите в конкурсната програма на Фестивала.

Звездната петорка стои общо зад 3 награди и 10 номинации за Оскар, „Златна палма“ от Кан, „Златна мечка“ от Берлин, „Златен лъв“ от Венеция и още многобройни фестивални отличия.

Иван Юруков представя режисьорския си кинодебют

09 February 2020

Ексклузивната прожекция на филма „До последния каприз” ще бъде на 24-тия София Филм Фест

Филмът разкрива две различни приключенски истории за смисъла и красотата на живота и връзката на хората с изкуството. „До последния каприз“ е филм откровение; това е една история за виртуозен цигулар, който се е оттеглил от големите сцени с една-единствена цел – да изсвири съвършено „Капризите“ на Паганини за себе си, не за публиката. Той истински вярва в мотото „Стремежът към съвършенство е животоподдържащо условие. Постигнатото съвършенство е загуба на интерес към живота.“ Оръжие, заровено в земята, среща и преплита съдбата му с тази на момчета от едно планинско село. Тази среща ще преобърне живота им завинаги. За да създаде сценария за филма си, Иван Юурков се вдъхновява от книгата за живота на известния музикант Николо Паганини.

Оскар 2020: Филмът "1917"

07 February 2020

Сам Мендес: „Причината да снимате или гледате филм за войната е, защото това е една от малкото ситуации, при които хората стигат до абсолютната граница на своите способности.“

За режисьора Сам Мендес „1917“ е може би най-личният му проект, развил се с помощта на детските спомени. Първата световна война от своя страна за британците има приблизително същия отпечатък, както Великата отечествена война за бившия Съветски съюз. Втората световна война с Дюнкерк, речта на Чърчил: „Ще се борим на плажа“ и битката за Ел Аламейн, също са сред националните връзки. Но именно Първата световна война във Великобритания се нарича Голямата война, датата на примирието на Компиен – 11 ноември се превръща в ден на възпоменание на загиналите във всички войни в страните от Британската общност. В чест на загиналите по фронтовете се носят бутониери и брошки под формата на макове (за първи път този символ се появява в стихотворението „На полетата на Фландрия“ от канадския полеви хирург Джон Маккрей).