Класики на Мосфилм на Киномания 2019

30 October 2019

„Александър Невски”, „Дерсу Узала” и „Спартак” отново на голям екран

Киномания ще представи някои от най-великите класически филми-дело на най-голямата руска и съветска кинокомпания „Мосфилм”. Нетипичните филмови заглавия от средата на миналия век, които са част от програмата на фестивала, ще предложат на посетителите в кино „Люмиер Лидл” истинско разнообразие от жанрове и вълнуващи сюжети. Продукциите „Александър Невски”, „Дерсу Узала” и „Спартак”, ще бъдат прожектирани съответно на 6, 7 и 8 ноември от 19:00 ч.

Между две бири с… актьора Ованес Торосян

29 October 2019

„Трябва да се работи дълго време, за да изградиш име, което да работи за теб“

За първи път го видях го забелязах на големия екран във филма на Камен Калев „Източни пиеси“. По-късно имах удоволствието, макар и задочно, да се снимаме във филма „Сняг“ на Венцислав Василев. След премиерата на филма „Каръци“ се запознахме и го помолих да не участва във всеки български филм, за да не се похаби. Не знам дали ме послуша, но наистина оредяха участията му в киното за сметка на тези в театъра, където постави няколко представления като режисьор. Разговорът е от преди две години, но го публикуваме сега, защото търсех конкретен повод. Скоро (8 ноември) по екраните ще излезе филмът на Стефан Командарев „В кръг“, където Ованес има малка, но концептуална роля. Естествено, започваме с любимия на всеки актьор въпрос…

Разговорът с… режисьора Ники Илиев

20 October 2019

"Имам необходимост да правя филми, така осмислям дните си"

От петък по кината в цялата страна се прожектира най-новият български филм „Завръщане“. След „Чужденецът“, „Живи легенди“ и „Нокаут, или всичко което тя написа“, това е четвъртият пълнометражен игрален филм на Ники Илиев. В главните роли са Алексанър Кадиев, Бойко Кръстанов, Орлин Павлов, Диляна Попова, Евелин Костова, Искра Донова, както и Ники Илиев и Башар Рахал, които заедно с журналиста Богомил Грозев са продуценти на филма. С Ники Илиев се срещнахме преди премиерата на „Завръщане“, за да поговорим за снимките, избора на тема и актьори, за продуктовото позициониране като източник за финансиране на независим проект и отношението на критиката към неговите филми.

Защо „Жокера“ не е опасен?

14 October 2019

Трябва ли Артър Флек да се страхува затова, че американските кина и специални служби въведоха извънредни мерки за сигурност?

„Жокера“, посрещнат във Венеция с осемминутни овации и спечелил „Златен лъв“, е първият филм, базиран на комиксите за Батман, който в САЩ получи възрастово ограничение до 18+ (в България ограничението е до 16 години). С други думи, това е първият филм от вселената на Батман, до който децата не са допуснати. Нещо повече, някои кина в САЩ отказаха да го показват изобщо, уплашени от възможни ексцесии, а най-голямата киномрежа Landmark Theatres, за всеки случай забрани да пуска зрители, облечени с костюмите на Жокер. Полицията в Ню Йорк и Лос Анджелис съобщи за увеличени патрули в районите на киносалоните, прожектиращи филма. И накрая, американската армия започна да информира военните за възможността от актове на насилие по време на прожекциите на филма и да им дава съответните инструкции. „Жокер“ се превърна във филмова бомба.

Клинт Истууд на книга!

14 October 2019

На книжния пазар излиза биографичната книга "Клинт Истууд" от Дъглас Томпсън

За пръв път срещнах Клинт през 1974-та. И тогава, и сега беше джентълмен – на снимачните площадки, в холивудските студиа, на големи събития и в дома си в Кармел Калифорния, който винаги е бил неговата котва, неговата противоотрова срещу повсеместните аплодисменти, които получава заради уникалната си филмова кариера. Винаги е бил щедър спрямо времето си. Истууд не е звездна корпорация, а рязък бизнесмен индивидуалист, който е наясно с баланса между бокс офиса и почтеността, професионализма и личното пространство, а най-вече разбира лоялността. Такъв е от телевизионните серии Rawhide от петдесетте години на миналия век. Работи от десетилетия с все същите хора и обяснява: „Запознати са с термините ми.“ Освен това всички познават Клинт. И това е толкова удобно, когато човек пожелае да разкрие истинската история на една жива легенда... Поздрави за всички. Дъглас Томпсън

Разговорът… с режисьора Станислав Дончев

12 October 2019

„Важното е публиката да не остане равнодушна, независимо дали я разсмиваш или разплакваш“

От петък по кината в цялата страна се прожектира новият български филм „Писма от Антарктида“ на Станислав Дончев. Непосредствено след фестивала „Златна роза“ и Международния фестивал за операторско майсторство "Golden eye" в Тбилиси, където операторът Мартин Димитров получи "Специалната награда на журито", разговаряме с режисьора за работата му върху филма, смяната на жанра в киното и за контакта на твреца с публиката.

„Вита и Вирджиния“ – между любовта и смъртта

10 October 2019

Когато във всеки кадър има страст и безразсъдство, а мълчаливите епизоди говорят повече от перото на Вирджиния Улф, вероятно имаме кино!

Лондон, в онези младенчески първи 20 години на 20 век. Вита Секвил-Уест е светска лъвица, която има успешни опити в поезията, но е два пъти по-успешна в свободното си поведение, макар че е съпруга на дипломат. Тя копнее да покори странната птица с най-изящната словесност Вирджиния Улф.

Киномания отдава почит на Франко Дзефирели

09 October 2019

33-тото издание на Киномания ще представи селекция от филми, посветена на големия италиански режисьор Франко Дзефирели

33-тото издание на Киномания ще представи селекция от филми, посветена на големия италиански режисьор Франко Дзефирели, който ни напусна тази година на 96-годишна възраст. Публиката в кино „Люмиер Лидл” ще се наслади на едни от най-известните му филмови заглавия, като „Укротяване на опърничавата“, „Ромео и Жулиета“ „Хамлет“, и „Братко Слънце, сестро Луна“.

Как се снима на Антарктида?

09 October 2019

Със снимките на Ледения континент “Писма от Антарктида” създава прецедент в световното кино

Част от снимките на новия български филм “Писма от Антарктида” са направени на Антарктида, което е прецедент в световното игрално кино. Кадрите са заснети от Румен Василев, докато основният оператор Мартин Димитров паралелно подготвя филма в София. Те са реализирани в рамките на три седмици при работни температури от -10 градуса по Целзий с вятър.

„Изпепеляване“ – отвъд себе си

09 October 2019

С поетичната си визия и мълчаливи картини, „Изпепеляване“ прилича на ранен копнеж

65 годишният Лий Чанг-донг сякаш е оголил до кост разказа на Харуки Мураками „Горящият хамбар“ от сборника „Изчезването на слона“. Дори си е позволил да измисли някои нишки над оригиналната история, които да превърнат един от най-любимите филми на критиката в Кан през 2018 „Изпепеляване“ в мистериозна метафора на това, че всеки има двойник, окован в комплексите на персоналните си дефицити. Може би „Изпепеляване“ не е филмът, който би предизвикал далгоочаквано затишие пред буря по подобие на „Оазис“ (2002) и „Поезия“ (2010), филми, заради които харесвам режисьора, но ще се оправдая, че всеки от нас има потребност от онова кино, което отговаря на моментните му нагласи.

Мартин Скорсезе: „Филмите на Marvel не са кино“

07 October 2019

"Това не е кино за хората, които се опитват да предадат емоционални и психологически преживявания на друго човешко същество.", споделя големият режисьор

Един от най-почитаните съвременни режисьори в киното Мартин Скорсезе разкритикува филмите със супергерои, които в момента доминират в съвременната филмова индустрия. Автор на класики като „Шофьор на такси“, „Разяреният бик“ и „Добри момчета“ коментира през списание „Емпайър“, че опитите му да навакса със съвременните филми със супергерои са се провалили.