Домашна работа: Епизод I: Фани и Александър

23 March 2020

Учениците Кристина Стефанова и Никола Йорданов от киношкола "Люмиер" - Варна, с първи текстове за класиката на Бергман

В тези дни, с децата от киношколата не се виждаме поради форсмажорните обстоятелства. Нашето обучение, обаче продължава във виртуалното пространство. Големите и малките имат да пишат домашни, ако наистина филмът според тях си заслужава. И така първият филм от списъка на големите е „Фани и Александър“, защото пък с някои от тях работим с присъщата на едно дете наивност и сериозност върху една история, свързана с режисьора на „Фани и Александър“. Няколко часа след приключването на първия „учебен ден“, Кристина Стефанова и Никола Йорданов, ученици от IV ЕГ Фредерик Жолио – Кюри, ме изненадаха с бързата си реакция и свой текст за филма. Нека ги прочетем заедно!“ Елица Матеева, ръководител киношкола „Братя Люмиер“ – ОДК - Варна.

Асоциация на българските киносалони поиска оставката на Боил Банов

09 March 2020

В писмо до министър-председателя Бойко Борисов от Асоциацията настояват, че предложението на министър Банов е „неадекватно и напълно необмислено“.

Припомняме, че вчера по предложение на министър Банов, и със заповед РД-01-117/08.03.2020 на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев, бяха отменени всички културни събития „във връзка с регистрираните случаи на COVID-19 на територията на България“. Днес директорът на ИА "Национален филмов център", Жана Караиванова, с писмо разпратено до всички разпространителски фирми и собственици на киносалони и организатори на фестивали, припомни за Заповедта на министър Ананиев, че се „забранява достъпът и провеждането на масови мероприятия, включително културни, до второ нареждане.“ Няколко часа по-късно бе отменен София филм фест 2020, а Асоциацията на собствениците на киносалони поиска оставката на Министъра на културата. В интерес на зрителите, и на киното в България, на Вашето внимание предлагаме пълния текст на писмото.

Бъдещето е история

08 March 2020

„12 маймуни“ на Тери Гилиъм представя апокалиптична картина, в която всички предишни познания и целият опит на човечеството се оказва без стойност.

Подобно на "Бразилия", първата ни среща с главния герой на "Дванайсет маймуни" Джеймс Коул става посредством сън. Коул сънува как малко момче наблюдава убийството на мъж, който пада повален от куршум сред множество от хора. Действието на филма "Дванайсет маймуни" ни отвежда в 2035 година, където е оцеляла една малка част от човечеството в следствие на смъртоносен вирус. Режисьорът използва бъдещето като стартова площадка за централната линия на сюжета, който се развива през 1990 и 1996 година.

Разговорът с… оператора Мартин Балкански

05 March 2020

Мартин Балкански: „Операторът трябва да бъде достоверен и незабележим в работата си“

Познавам Мартин Балкански от 19-годишен. Това, което ме впечатли в него още преди време, беше неговата любознателност и киноманство. През годините сме имали десетки часове разговори за филми, автори и истории. В началото работихме заедно в телевизионното предаване „Бон Апети“, по-късно професионалните ни пътища се разделиха, но не и срещите. Мартин се разви като оператор, в началото с работа и чиракуване при корифеи като Емил Христов и Рали Ралчев, а днес вече има два пълнометражни игрални филма зад гърба си – „18“ и „Доза щастие“, както и телевизионни сериали като „Дяволското гърло“, „Откраднат живот“, „Столичани в повече“ и други.

Фарът (или бавното пропадане в мрака на лудостта)

04 March 2020

И тази година, младежите от кино школа "Братя Люмиер" при Общински детски комплекс-Варна ще се опитат да анализират различни по рода си филми от програмата на "София филм фест" във Варна. Интересно е обстоятелството, че този път те сами си избират над какво да пишат и по собствена инициатива желаят да се включат в отразяването на събитието. На вашето внимание предлагам разсъжданията на Никола Йорданов - IV ЕГ "Фредерик Жолио–Кюри", 11 клас Елица Матеева-художествен ръководител на киношкола "Братя Люмиер".

"Предимства и предизвикателства на късите форми" от Петя Александрова

02 March 2020

Премиерата на книгата ще бъде на 4 март (сряда), от 18 часа в кино "Одеон".

В "Предимства и предизвикателства на късите форми. Модели и практики на българското късометражно игрално кино", изд. Институт за изследване на изкуствата, авторът й Петя Александрова се вглежда в многообразието от кратки игрални филми (експериментални, независими, екранизации, хибриди, омнибуси и т.н.) и свързаните с тях нови посоки, нови стилове, нови имена - една неизследвана в своята цялост територия в екранната теория и практика. Книгата ще бъде представена от проф. Надежда Маринчевска като част от проекта "Посттоталитарното българско кино - модели и преспективи" на Института за изследване на изкуствата. Ще бъдат показани и филмите "Синът" на Христо Симеонов и "Чест" на Павел Веснаков. С любезното съгласие на Петя Александрова, на Вашето внимание предлагаме уводната част на книгата.

Наградите на Берлинале 2020

01 March 2020

Голямата награда Златна мечка“ получи филмът „There Is No Evil“ на иранския режисьор Мохамад Расулоф.

Филмът „There Is No Evil“ разказва четири истории за труден избор и задава важен философски въпрос: има ли човек право да отнеме живота на друг. Победата на иранския режисьор беше посрещната с продължителни аплодисменти. Режисьорът не получи разрешение да напусне Иран, за да получи наградата си лично. Тя беше приета от негово име от дъщеря му Баран, която играе във филма.

Разговорът с… Мина Милева и Весела Казакова

28 February 2020

„Реалността е по-странна от това, което сценаристът може да измисли“

Мина Милева и Весела Казакова от Активист 38 вече заявиха своето място в българското кино с документалните си филми „Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС“ и „Звярът е още жив“, както и алтернативната платформа за разпространение на документално кино КинеДок (KineDok). Техният дебютен игрален филм „Котка в стената“ направи своята световна премиера в конкурсната програма на Фестивала в Локарно, получи наградата на международната критика във Варшава, както и наградата за най-добър дебют на Фестивала на българския игрален филм „Златна Роза” 2019. В централните роли са Ирина Атанасова, Ангел Генов, Орлин Асенов, а оператор е Димитър Костов.

„Мъртвите не умират“ и „Фарът" в програмата на София филм фест 2020

23 February 2020

Зомбитата на Джим Джармуш и поразителните Уилям Дефо и Робърт Патинсън във „Фарът“ ще се срещнат с феновете си на голям екран на 24-тия София Филм Фест

Безспорен майстор в съвременното кино, Джим Джармуш има специално отношение към зрителите – той изисква от тях внимание и мисъл, за да могат не само да гледат историите му, но и наистина да виждат какво разказват те…

Балканският конкурс на София филм фест 2020

21 February 2020

12 филма от региона ще се конкурират за наградата на „Домейн Бойар“ за най-добър балкански филм на 24-тия София Филм Фест

Четвъртият пълнометражен филм на Сърдан Голубович „Баща“ е копродукция между Сърбия, Франция, Германия, Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, и премиерата му е в програма „Панорама“ на Берлинале 2020. Той е съсценарист на историята, заедно с хърватския режисьор Огньен Свиличич – в основата й е истински случай, на който попадат в социалните мрежи. Това е съдбата на беден работник, чиито две деца са отнети от социалните служби. Те са изпратени в приемно семейство, след като в резултат на тежки житейски обстоятелства съпругата му извършва акт на отчаяние. „Реших да направя филм за човек, който няма лукса като нас да мисли за етичните проблеми. Той има само едно нещо, което трябва да направи - да оцелее“, казва Голубович. Публиката в София го познава с предишните му филми „Кръгове“ (2012) и „Клопка“ (2007), който спечели Голямата награда в Международния конкурс на 11-ия София Филм Фест.

Житейският и филмов кодекс на Луис Бунюел

21 February 2020

На 22 февруари се навършват 120 години от рождението на великия режисьор

Ще започна с един спомен от снимачната площадка на филма „Тристана”. В своите спомени Бунюел разказва с цялото си уважение към актьора и звезда по това време – Фернандо Рей. Както много актьори и той обича, и уважава своята популярност. Харесва му да го разпознават на улицата и да дава автографи. Бунюел навива директор на продукцията да се свърже с ученици от местен колеж, които да поискат автограф от режисьора, като пренебрегват видимо актьора. Младежите се изреждат да искат автограф от Бунюел, но не и от Фернандо Рей. При третия автограф, Рей изпада в смях, защото разбира, че това е номер.