„Как да ви обясня, че човечеството ще мине и без англичанина, и без Германия ще се оправи, и твърде вероятно и без руснака, и без наука може, без хляба дори може, и само без красотата ще загине, защото няма да има какво да прави на този свят.“

Светът на новото време е свят на терора, на ботуша, на насилието – свят на Маркиз дьо Сад. Всяка творба, независимо изразните й средства е предчувствие за посоката, в която се развива историята на човечеството. 21 век пребивава в поредния световен разпад. Алчността и жестокостта се проектират във войни и агресия над независими държави, които дразнят диктатори заради своята самостоятелност и наличието на свободна воля. Удобна е позицията на наблюдател – в статиката на нагласите ни, като зрители се отказваме от възможността да организираме света в подредена конструкция, защото сме по-слаби от злото, защото то е в нас.

vlcsnap-2024-04-15-07h54m32s387.png
Донасиен Алфонс Франсоа дьо Сад е бил много неща – политик, писател, страстен почитател на игрите на плътта, върху която камшикът рисува мемоарите на страстта. Той отрича религиозната привързаност и почит към католическата църква, отрича морала, защото това е императив на привидната порядъчност, пораждаща демоните на революцията, но пък всяка революция притежава блясъка на неспретната еротика. Маркизът опознава Бастилията като затворник, става пациент на клиниката „Шарантон“. След като написва „Жюстин“ е задържан, обявен за луд и прекарва остатъка си от живота (1814) в „Шарантон“. Личността на Алфонс дьо Сад е повод два века по-късно Мишима Юкио да изследва в пиесата си „Маркиза дьо Сад“ (1965) резултатите от съществуването на Сад. Юкио подсказва, че очарованието на мрака води до освобождаване от императивите, а оттам според интелигентността на всяка рожба – жертвен агнец на Сад се стига до отричане от принадлежността ни към йерархичност в системата. Сад и Юкио анализират системата, като усърдно се опитват да я преобърнат, превъзмогнат. По подобие на своето вдъхновение, Юкио също живее в затвора – малко по-различен, но тягостен (затвора на детството). Хираока Кимитакие (истинското име на автора) до 20 годишна възраст живее с баба си. Деспотичната любов на възрастната жена, предопределя стремежите към бягство от системата и патетичното увличане по прекрасното, рационализирано като очакван финал на битието с висок градус на трагизъм. Светът на Мишима отвъд портите на подредения стар дом е загадъчен, примамлив остров на непознатото. Затова за японския писател Маркиз дьо Сад е чаровен странник, предизвикващ въображението към сцени, в които другите, докоснали се до мрака израстват чрез преодоляването на зависимостта си към съществото „САД“.

2.jpg

Между Маркиз дьо Сад и Мишима Юкио съществуват общи, допирни зони. Двамата се промушват през хетеросексуалната екзисетницалност и намират удовлетворение в други хоризонти на идеята си за възбуда и еротика. В отличие от Маркиз дьо Сад, Мишима Юкио е добродетелен, романтичен последовател на идеята за споделените емоции чрез Прекрасното, докато Маркиз дьо Сад е демоничен епикуреец, взривяващ представите ни за морал и йерархичен порядък. Ето защо съчетанието на енергиите на Алфонс дьо Сад и Мишима Юкио в отсъствието на Сад като персонаж и при присъствието на „жертвите“ на Сад при Юкио е изключително добра основа за изследване.

3.jpg

„Сад. Игри по време на Апокалипсис“ е съчетание на театъра като език и киното като око, което записва, режисира по свои закони актьорската игра с камера-воайор. Режисьор на необичайния проект е Касиел Ноа Ашер. Освен драматургията на Юкио, Касиел е подбрала текстове на Жорж Батай и Хайнер Мюлер - последните умело се съчетават в емоцията на историята, на чувствата и действието. В тази причудлива игра, актьорите са и оператори, като основният дял върху кадрирането, експозицията и монтажа се пада на Димитър Стратев – той е отговорен за цялостната визия на преживяното във видео разказ. Актьорите са млади и готови да се заключат по подобие на Мишима и Сад в „затвора“ на един експеримент като поемат всички рискове. Мартина Апостолова, Дарина Радева, Йоана Димитрова, Яра Ходкевич, Паоло Лалев преминават безстрашно през личния си апокалипсис, където избухват различни мини – гняв, алчност, любов, обич, състрадание, жестокост, ревност – т.е. нищо не е чуждо на техните персонажи, а може би и на самите тях. Любопитен за зрителя е начинът на ситуиране на идеята за театър в театъра или по-точно: как да обясним на зрителя, че той не само е част от проследяването на логиката на едно драматургично произведение, но осъзнаваща страна, че присъства на пораждането на нещо ново – спектакъл в кино? Мостът, кодът е разположен в заложения капан, че всъщност ние наблюдаваме репетиционен процес, който се случва в едно неясно време на репресии и военен час, а може би и в края на света. Помощната стръв „репетиция“ дава възможност да усетим мисълта за процес, за анализ, за разтваряне на пиесата и нейното пътуване към мизансцена, към действието, към другата плоскост - на интерпретацията. Зрителят присъства на репетиция, ние си мислим, че всичко се случва за първи път пред нас, но не е така, защото, някой преди това е предположил тя да се дефинира и дори я режисира. Подобен подход откриваме в прекрасни филмови образци като „В търсене на „Ричард“ (1996) с режисьор Ал Пачино или пък „Ваня на 42-улица“ под диригентската палка на Луи Мал. Разбира се в света на киното има много примери, но между работата на Касиел Ноа Ашер в този филм и споменатите заглавия съществува подобен интензитет на енергията и емоцията като подход към работа с драматургията.

4.jpg

В „Сад. Игри по време на Апокалипсис“ всеки от актьорите се опитва да бъде режисьор, но лидерът е един – Касиел Ноа Ашер, чието присъствие деликатно е отразено на екрана в няколко минути. Касиел е deus ex machina подсказва маршрутът на задачите – след това актьорите поемат по течението на съдбоносните решения, обвързани от биографията на действащите лица. Провокацията на картината се състои в позоваването на едрия план, който уголемява бесовете на участниците в играта на живот, любов и смърт. Художникът Анселм Кифер в последния документален филм на Вим Вендерс казва, че всяка неподредена творба, вкарана в правоъгълно пространство се превръща в картина. Има основание за подобни разсъждения, защото отделните епизоди на „Сад. Игри по време на Апокалипсис“ придобиват стабилност при наличието на съответстващо пространство. Действието се разгръща в общо 12 интериора и екстериора от къща, най-наблюдателните разпознават популярният Schroedinger Bar. Барът е главната сцена на страстта, бункерът на всички отшелници.

Актьорът и неговите революции е интересна тема във филма, актьорите протестират срещу хаоса на света, който тепърва ще изгуби сърцето си, но още по-интересен е парадоксът „САД“. Екзотиката в поведението на Сад, отричана от обществото във времето на Сад, днес е норма на поведение - следователно всички ние сме елементарни частици, уподобяващи природата на Сад.

5.jpg

Сюжетът ни въвежда в дебат „За“ или „Против“ освобождението на Маркиз дьо Сад. Маркиза дьо Сад води спор с майка си, в който тя защитава особеностите на своя съпруг, осъзнавайки, че не може да се справи с бесовете му. Съпругата изисква от своя родител да осигури чрез връзките си свобода за осквернителя на съпружеското ложе. Между майка и дъщеря се получава емоционален взрив, но пейзажът е разнообразен от появата на по-малката сестра Ан, която с характерната за следващото поколение лекота се подиграва на принципите им. Рене е предана на Сад, докато Ан е находчива авантюристка. Безподобният водовъртеж от страсти, обяснения и философстване за духа на нравствеността се проследява от сянката на Алфонс – под очарованието и нежността на палавата му младост – призракът на Сад консумира драмата на трите жени. Той черпи своите жизнени сокове чрез тяхното страдание, а те уви са пленнички на плътта, обсебени от идеята за Маркиз дьо Сад. Поради тази причина те са трагически персонажи, защото осъзнават абсурдната ситуация и въпреки това избягват истината – Сад ще продължи играта си, въпреки чувствата на Рене.

7.jpg

Освен актьорска игра и режисьорска концепция бих искала да откроя следните компоненти: оригиналната авторска музика и операторската работа. Работата на композитора Емилиян Гацов - Елби е позната на почитателите на българското театрално изкуство. Изтънчен минимализъм, сведен до звукова асоциативност, насочваща ни към усещането за хаотична пустота и безутешност. Що се отнася до работата с камерата – в случая операторът трябва да се справи с предизвикателството да търси всякакви технически средства извън обсега на професионалната кино екипировка, за да осигури нормална картина. И ако запиташ студент, изучаващ история на киното: на кое направление като метод на операторската работа прилича заснетият материал, без съмнение там, където не са се ползвали стативи, наративът на снимки е „Догма 95“ – не заради търсенето на специална концепция, а поради недостатъчно обезпечаване с технически ресурс. Въпреки снимките от ръка – кино има, при това въздействащо, дори, когато фокусът препуска през кадрите като рейв танцьор.

„Сад. Игри по време на Апокалипсис“ е като учебник по себеотдаване – актьорите играят сякаш това е техният последен спектакъл. Те пеят, плачат, търкалят се по пода, танцуват в дъжда – правят всичко заради идеята, заради мечтата, че изкуството ни предлага друга версия за живота, може би по-светлата? Но изкуството трудно ни променя, то е сираче, захвърлено в канавка, протегнало напуканата си ръка за трохи, защото е принудено да се моли за отношение. Когато държавата е небрежна към това сираче, за какво ни е изкуство? Когато подкрепата за подобни проекти е мизерна в сравнение с усилията, несъпоставима с вулканичните емоции на артиста, е ясно, че от изкуство се нуждаят всички последни романтици, стоварени в ъгъла на сала на Медуза. Днес революциите са излишни, днес властва правото на по-силния и дори Маркизът няма да се справи с благоприличието на силните, то е по-зловещо и по-мрачно от най-страшните му фантазии, но пък всички мълчим, т.е. предпочитаме го горещо и в големи количества.

„Сад. Игри по време на Апокалипсис“ се осъществява благодарение на Министерство на Културата. С любезната финансова подкрепа на Издателство Бокал 77 и Schroedinger Bar.