Коронавирусът и киното в България

11 March 2020

Какво се случва с киносалоните и премерите на дългоочаквани филми

Ден след като от Асоциацията на българските киносалони в България поиска оставката на министър Боил Банов, заради „неадекватно и напълно необмислено“ предложение за забраната за филмови прожекции на заседание на Министерски съвет, вчера ръководството се срещна с него.

„Гьолът“ – Българийо, единствена си ти?

11 March 2020

„Гьолът“ мираж или утопия? Басейнът с топла вода и ширнал се безкрай, където всички сме Ален Делон и Роми Шнайдер, поне за малко...

За снимките на филма „Гьолът“ зная от 2016 г., а те със сигурност имат и по-далечна давност. Тогава все още изучавах правилата на родната кино дистрибуция, а режисьорката на филма Христиана Райкова много се радваше на обстоятелството, че имам възможност да програмирам филми във фестивален кино салон. Аз пък тайничко й завиждах, че учи кино в Германия, където културата се цени. Признавам си, че се отнасях скептично към двете паралелни реалности - снимането на история за прословутата варненска локва и моето пребиваване в кино пространство, където не правят разлика между Фасбиндер и братвурст.

Асоциация на българските киносалони поиска оставката на Боил Банов

09 March 2020

В писмо до министър-председателя Бойко Борисов от Асоциацията настояват, че предложението на министър Банов е „неадекватно и напълно необмислено“.

Припомняме, че вчера по предложение на министър Банов, и със заповед РД-01-117/08.03.2020 на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев, бяха отменени всички културни събития „във връзка с регистрираните случаи на COVID-19 на територията на България“. Днес директорът на ИА "Национален филмов център", Жана Караиванова, с писмо разпратено до всички разпространителски фирми и собственици на киносалони и организатори на фестивали, припомни за Заповедта на министър Ананиев, че се „забранява достъпът и провеждането на масови мероприятия, включително културни, до второ нареждане.“ Няколко часа по-късно бе отменен София филм фест 2020, а Асоциацията на собствениците на киносалони поиска оставката на Министъра на културата. В интерес на зрителите, и на киното в България, на Вашето внимание предлагаме пълния текст на писмото.

София филм фест 2020 се отлага!

09 March 2020

Това решение е следствие на мерките, които правителството на Република България взе с оглед предотвратяване разпространението на коронавирус COVID-19 на територията на страната.

Екипът на „Арт Фест“, основен организатор на международния филмов фестивал София Филм Фест и международния копродукционен пазар София Мийтингс, ясно осъзнава глобалната заплаха, която вирусът COVID-19 представлява за здравето и живота на хората и се съобразява с официалните решения, взети от Министерски съвет, Министерство на здравеопазването (заповед № РД-01-117/8.03.2020 г.), Министерство на културата, ИА „Национален филмов център“ (писмо № 01-82/ 9.03.2020) и Столична община. Взетите решения забраняват провеждането на културни и масови мероприятия на територията на България.

Бъдещето е история

08 March 2020

„12 маймуни“ на Тери Гилиъм представя апокалиптична картина, в която всички предишни познания и целият опит на човечеството се оказва без стойност.

Подобно на "Бразилия", първата ни среща с главния герой на "Дванайсет маймуни" Джеймс Коул става посредством сън. Коул сънува как малко момче наблюдава убийството на мъж, който пада повален от куршум сред множество от хора. Действието на филма "Дванайсет маймуни" ни отвежда в 2035 година, където е оцеляла една малка част от човечеството в следствие на смъртоносен вирус. Режисьорът използва бъдещето като стартова площадка за централната линия на сюжета, който се развива през 1990 и 1996 година.

„Тяло Христово“ – да прощаваш е любов!

07 March 2020

Постоянно прогонваме Бог и дори, когато в тишината на здрача го призоваваме, звярът в нас убива любовта

За мен полското кино и темите, свързани с нравствеността винаги се идентифичират с творчеството на Зануси. Но и днес полското кино продължава да предлага сюжети, които изследват линията религия – вяра-избор. Веднага се сещам за представител на моето поколение - полската режисьорка Малгожата Шумовска и нейните филми „Лице“ (2018), „В името“ (2013). 38 годишният режисьор Ян Комаса прави изключително сериозен разрез на полското общество със своя малък „Левиатан“ - „Тяло Христово“.

Разговорът с… оператора Мартин Балкански

05 March 2020

Мартин Балкански: „Операторът трябва да бъде достоверен и незабележим в работата си“

Познавам Мартин Балкански от 19-годишен. Това, което ме впечатли в него още преди време, беше неговата любознателност и киноманство. През годините сме имали десетки часове разговори за филми, автори и истории. В началото работихме заедно в телевизионното предаване „Бон Апети“, по-късно професионалните ни пътища се разделиха, но не и срещите. Мартин се разви като оператор, в началото с работа и чиракуване при корифеи като Емил Христов и Рали Ралчев, а днес вече има два пълнометражни игрални филма зад гърба си – „18“ и „Доза щастие“, както и телевизионни сериали като „Дяволското гърло“, „Откраднат живот“, „Столичани в повече“ и други.

Фарът (или бавното пропадане в мрака на лудостта)

04 March 2020

И тази година, младежите от кино школа "Братя Люмиер" при Общински детски комплекс-Варна ще се опитат да анализират различни по рода си филми от програмата на "София филм фест" във Варна. Интересно е обстоятелството, че този път те сами си избират над какво да пишат и по собствена инициатива желаят да се включат в отразяването на събитието. На вашето внимание предлагам разсъжданията на Никола Йорданов - IV ЕГ "Фредерик Жолио–Кюри", 11 клас Елица Матеева-художествен ръководител на киношкола "Братя Люмиер".

"Предимства и предизвикателства на късите форми" от Петя Александрова

02 March 2020

Премиерата на книгата ще бъде на 4 март (сряда), от 18 часа в кино "Одеон".

В "Предимства и предизвикателства на късите форми. Модели и практики на българското късометражно игрално кино", изд. Институт за изследване на изкуствата, авторът й Петя Александрова се вглежда в многообразието от кратки игрални филми (експериментални, независими, екранизации, хибриди, омнибуси и т.н.) и свързаните с тях нови посоки, нови стилове, нови имена - една неизследвана в своята цялост територия в екранната теория и практика. Книгата ще бъде представена от проф. Надежда Маринчевска като част от проекта "Посттоталитарното българско кино - модели и преспективи" на Института за изследване на изкуствата. Ще бъдат показани и филмите "Синът" на Христо Симеонов и "Чест" на Павел Веснаков. С любезното съгласие на Петя Александрова, на Вашето внимание предлагаме уводната част на книгата.

Наградите на Берлинале 2020

01 March 2020

Голямата награда Златна мечка“ получи филмът „There Is No Evil“ на иранския режисьор Мохамад Расулоф.

Филмът „There Is No Evil“ разказва четири истории за труден избор и задава важен философски въпрос: има ли човек право да отнеме живота на друг. Победата на иранския режисьор беше посрещната с продължителни аплодисменти. Режисьорът не получи разрешение да напусне Иран, за да получи наградата си лично. Тя беше приета от негово име от дъщеря му Баран, която играе във филма.

Разговорът с… Мина Милева и Весела Казакова

28 February 2020

„Реалността е по-странна от това, което сценаристът може да измисли“

Мина Милева и Весела Казакова от Активист 38 вече заявиха своето място в българското кино с документалните си филми „Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС“ и „Звярът е още жив“, както и алтернативната платформа за разпространение на документално кино КинеДок (KineDok). Техният дебютен игрален филм „Котка в стената“ направи своята световна премиера в конкурсната програма на Фестивала в Локарно, получи наградата на международната критика във Варшава, както и наградата за най-добър дебют на Фестивала на българския игрален филм „Златна Роза” 2019. В централните роли са Ирина Атанасова, Ангел Генов, Орлин Асенов, а оператор е Димитър Костов.

”Кино в длан” 2020

27 February 2020

Петото издание на фестивала ”Кино в длан” очаква филми до 31 март 2020

Филми, заснети с мобилни устройства могат да кандидатстват в петото издание на фестивала ”Кино в длан” до 31 март 2020 г. Изискванията към филмите са да са с времетраене до 5 минути и да са заснети с мобилно устройство /мобилен телефон или таблет/. Регистрацията за фестивала се осъществява чрез сайта mkino.org, а най-актуална информация за всичко, свързано с ”Кино в длан” може да се намери освен на сайта и на фейсбук страницата на фестивала. Там публиката може освен да гледа и коментира филмите участници, така и да сравни своята преценка с тази на журито, което е от утвърдени филмови специалисти.