Бъдещето е история

08 March 2020

„12 маймуни“ на Тери Гилиъм представя апокалиптична картина, в която всички предишни познания и целият опит на човечеството се оказва без стойност.

Подобно на "Бразилия", първата ни среща с главния герой на "Дванайсет маймуни" Джеймс Коул става посредством сън. Коул сънува как малко момче наблюдава убийството на мъж, който пада повален от куршум сред множество от хора. Действието на филма "Дванайсет маймуни" ни отвежда в 2035 година, където е оцеляла една малка част от човечеството в следствие на смъртоносен вирус. Режисьорът използва бъдещето като стартова площадка за централната линия на сюжета, който се развива през 1990 и 1996 година.

„Тяло Христово“ – да прощаваш е любов!

07 March 2020

Постоянно прогонваме Бог и дори, когато в тишината на здрача го призоваваме, звярът в нас убива любовта

За мен полското кино и темите, свързани с нравствеността винаги се идентифичират с творчеството на Зануси. Но и днес полското кино продължава да предлага сюжети, които изследват линията религия – вяра-избор. Веднага се сещам за представител на моето поколение - полската режисьорка Малгожата Шумовска и нейните филми „Лице“ (2018), „В името“ (2013). 38 годишният режисьор Ян Комаса прави изключително сериозен разрез на полското общество със своя малък „Левиатан“ - „Тяло Христово“.

Разговорът с… оператора Мартин Балкански

05 March 2020

Мартин Балкански: „Операторът трябва да бъде достоверен и незабележим в работата си“

Познавам Мартин Балкански от 19-годишен. Това, което ме впечатли в него още преди време, беше неговата любознателност и киноманство. През годините сме имали десетки часове разговори за филми, автори и истории. В началото работихме заедно в телевизионното предаване „Бон Апети“, по-късно професионалните ни пътища се разделиха, но не и срещите. Мартин се разви като оператор, в началото с работа и чиракуване при корифеи като Емил Христов и Рали Ралчев, а днес вече има два пълнометражни игрални филма зад гърба си – „18“ и „Доза щастие“, както и телевизионни сериали като „Дяволското гърло“, „Откраднат живот“, „Столичани в повече“ и други.

Фарът (или бавното пропадане в мрака на лудостта)

04 March 2020

И тази година, младежите от кино школа "Братя Люмиер" при Общински детски комплекс-Варна ще се опитат да анализират различни по рода си филми от програмата на "София филм фест" във Варна. Интересно е обстоятелството, че този път те сами си избират над какво да пишат и по собствена инициатива желаят да се включат в отразяването на събитието. На вашето внимание предлагам разсъжданията на Никола Йорданов - IV ЕГ "Фредерик Жолио–Кюри", 11 клас Елица Матеева-художествен ръководител на киношкола "Братя Люмиер".

"Предимства и предизвикателства на късите форми" от Петя Александрова

02 March 2020

Премиерата на книгата ще бъде на 4 март (сряда), от 18 часа в кино "Одеон".

В "Предимства и предизвикателства на късите форми. Модели и практики на българското късометражно игрално кино", изд. Институт за изследване на изкуствата, авторът й Петя Александрова се вглежда в многообразието от кратки игрални филми (експериментални, независими, екранизации, хибриди, омнибуси и т.н.) и свързаните с тях нови посоки, нови стилове, нови имена - една неизследвана в своята цялост територия в екранната теория и практика. Книгата ще бъде представена от проф. Надежда Маринчевска като част от проекта "Посттоталитарното българско кино - модели и преспективи" на Института за изследване на изкуствата. Ще бъдат показани и филмите "Синът" на Христо Симеонов и "Чест" на Павел Веснаков. С любезното съгласие на Петя Александрова, на Вашето внимание предлагаме уводната част на книгата.

Наградите на Берлинале 2020

01 March 2020

Голямата награда Златна мечка“ получи филмът „There Is No Evil“ на иранския режисьор Мохамад Расулоф.

Филмът „There Is No Evil“ разказва четири истории за труден избор и задава важен философски въпрос: има ли човек право да отнеме живота на друг. Победата на иранския режисьор беше посрещната с продължителни аплодисменти. Режисьорът не получи разрешение да напусне Иран, за да получи наградата си лично. Тя беше приета от негово име от дъщеря му Баран, която играе във филма.

Разговорът с… Мина Милева и Весела Казакова

28 February 2020

„Реалността е по-странна от това, което сценаристът може да измисли“

Мина Милева и Весела Казакова от Активист 38 вече заявиха своето място в българското кино с документалните си филми „Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС“ и „Звярът е още жив“, както и алтернативната платформа за разпространение на документално кино КинеДок (KineDok). Техният дебютен игрален филм „Котка в стената“ направи своята световна премиера в конкурсната програма на Фестивала в Локарно, получи наградата на международната критика във Варшава, както и наградата за най-добър дебют на Фестивала на българския игрален филм „Златна Роза” 2019. В централните роли са Ирина Атанасова, Ангел Генов, Орлин Асенов, а оператор е Димитър Костов.

”Кино в длан” 2020

27 February 2020

Петото издание на фестивала ”Кино в длан” очаква филми до 31 март 2020

Филми, заснети с мобилни устройства могат да кандидатстват в петото издание на фестивала ”Кино в длан” до 31 март 2020 г. Изискванията към филмите са да са с времетраене до 5 минути и да са заснети с мобилно устройство /мобилен телефон или таблет/. Регистрацията за фестивала се осъществява чрез сайта mkino.org, а най-актуална информация за всичко, свързано с ”Кино в длан” може да се намери освен на сайта и на фейсбук страницата на фестивала. Там публиката може освен да гледа и коментира филмите участници, така и да сравни своята преценка с тази на журито, което е от утвърдени филмови специалисти.

„Кръвта на пеликана“ с премиера на София филм фест 2020

24 February 2020

Катрин Гебе и германска актриса Нина Хос лично ще представят немско-българската копродукция, чиято премиера откри конкурсната програма „Хоризонти“ на фестивала във Венеция 2019

Ако премиерата на дебютния игрален филм на един режисьор е в програмата „Особен поглед“ на Кан, а премиерата на втория му пълнометражен филм е в „Хоризонти“ на Венеция, то този творец вече се следи с особено внимание от киноспециалистите в цял свят. Вторият филм на Катрин Гебе, „Кръвта на пеликана“ („Pelican Blood“), е заснет изцяло в България, в копродукция с „Мирамар филм“ и с участието на български деца-актриси. Те партнират в главните роли на немската звезда Нина Хос, носителка на десетки награди от почти цял свят, включително Берлин, Сан Себастиан, Торонто. Световната премиера на „Кръвта на пеликана“ във Венеция идва след като Катрин Гебе, на 30 години, представи дебютния си филм „Нищо лошо не може да се случи“ в Кан през 2013 година.

„Мъртвите не умират“ и „Фарът" в програмата на София филм фест 2020

23 February 2020

Зомбитата на Джим Джармуш и поразителните Уилям Дефо и Робърт Патинсън във „Фарът“ ще се срещнат с феновете си на голям екран на 24-тия София Филм Фест

Безспорен майстор в съвременното кино, Джим Джармуш има специално отношение към зрителите – той изисква от тях внимание и мисъл, за да могат не само да гледат историите му, но и наистина да виждат какво разказват те…

Балканският конкурс на София филм фест 2020

21 February 2020

12 филма от региона ще се конкурират за наградата на „Домейн Бойар“ за най-добър балкански филм на 24-тия София Филм Фест

Четвъртият пълнометражен филм на Сърдан Голубович „Баща“ е копродукция между Сърбия, Франция, Германия, Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, и премиерата му е в програма „Панорама“ на Берлинале 2020. Той е съсценарист на историята, заедно с хърватския режисьор Огньен Свиличич – в основата й е истински случай, на който попадат в социалните мрежи. Това е съдбата на беден работник, чиито две деца са отнети от социалните служби. Те са изпратени в приемно семейство, след като в резултат на тежки житейски обстоятелства съпругата му извършва акт на отчаяние. „Реших да направя филм за човек, който няма лукса като нас да мисли за етичните проблеми. Той има само едно нещо, което трябва да направи - да оцелее“, казва Голубович. Публиката в София го познава с предишните му филми „Кръгове“ (2012) и „Клопка“ (2007), който спечели Голямата награда в Международния конкурс на 11-ия София Филм Фест.

Житейският и филмов кодекс на Луис Бунюел

21 February 2020

На 22 февруари се навършват 120 години от рождението на великия режисьор

Ще започна с един спомен от снимачната площадка на филма „Тристана”. В своите спомени Бунюел разказва с цялото си уважение към актьора и звезда по това време – Фернандо Рей. Както много актьори и той обича, и уважава своята популярност. Харесва му да го разпознават на улицата и да дава автографи. Бунюел навива директор на продукцията да се свърже с ученици от местен колеж, които да поискат автограф от режисьора, като пренебрегват видимо актьора. Младежите се изреждат да искат автограф от Бунюел, но не и от Фернандо Рей. При третия автограф, Рей изпада в смях, защото разбира, че това е номер.