Лоран Канте е френски режисьор, който обича да изследва действителността. За него тя е повече от документ, тя е повод за размисъл, повод за предупреждение, за изостряне на обществените нагласи. Първият му късометражен филм „Всички на манифестация“ (1994) му носи престижната награда Жан Виго. Пълнометражният му игрален дебют „Човешки ресурси“ (1999) печели награда Сезар за първа творба. Филмът му „Тайм аут“ (2001) е със „Златен лъв” от Венеция, а „Между стените“ от (2008) го дарява с престижната „Златна палма”.

При съпоставка на „Между стените“ и най-новата творба на Канте „Семинарът“ ще откриете, че и в двата филма полюсните позиции са разпределени между младежи и учител. В случая на „Семинарът“ учителят е изявена писателка - Оливия (Марина Фоа), която води ателие с младежи от различни етноси. Задачата е: да се напише сценарий за трилър с крими елементи.

1.jpg

Действието се развива в южния френски град Ла Сиота, който е известен с кризата в корабостроителната индустрия, хората все още помнят загубата на работа, липсата на препитание сред срива на корабостроителницата. В условия на социално напрежение между местни, емигранти, хора с друг цвят на кожата, младежите трябва да запазят своя творчески мир и да работят в съгласие. Един от тях обаче е Антоан (Матийо Лучи) - аутсайдер, който води в съмнително мълчание живот пред компютъра. Той постоянно гледа в интернет рубрики на крайно десни, националистични лидери. С малкото си приятели се забавлява по твърде странен начин, като си играе с огнестрелно оръжие, а когато трябва да даде предложения в писането на сценария постоянно е в позиция „контра“.

3.jpg

Оливия е любопитна, таи особен интерес към Антоан, изследва какви клипчета публикува или гледа в инетрнет. Антоан пък постепенно започва да следи Оливия и да я записва с телефона си, а вечер гледа записите. Особена е тази връзка между двамата, без да подозират, че всеки е обект на наблюдение от другия, учител и ученик са като котка и мишка. Агресията на Антоан сред останалите младежи нараства-критикува идеите им, критикува и литературата, която пише Оливия. От момента, в който той чете свой текст с описание на жестоко убийство, Антоан е персона нон грата за младежите. Оливия харесва художествения текст, но пък не одобрява тероризма и пристрастията на Антоан към жестокостта. Нещата излизат от релси, когато Оливия отстранява от семинара Антоан. Той пък решава да обогати пейзажа като насочва срещу Оливия пистолет и я отвлича. Ако до този момент Оливия е харесвала чувството да бъде нащрек заради Антоан, играта се превръща в опасно събитие. След като Антоан изплашва до краен предел своята учителка, в тъмното, в любимата местност, от където той скача в топлите южни води, Антоан освобождава Оливия. На следващия ден се появява и чете нов текст вместо „сбогом“ на останалите от семинара, в него развива тезата, че понякога убийствата и злото се пораждат без причина, от скука, от самота. Всички са озадачени. След време Антоан започва работа на кораб, изоставил всичко познато и скучно, отворен към изпитанията на делника.

4.jpg

„Семинарът“ е селектиран за второто конкурсно издание на филми с младежка тематика в рамките на МФФ „Любовта е лудост“ 2018. Всички младежи, които участват във филма са натурчици. Началото на „Семинарът“ тръгва по линията на квази документалното кино, но колкото повече навлизаме във фабулата, ще открием, че мудният ритъм на сюжета е част от достойнствата му – чрез него се засилва напрежението на разказа. Оргиналният сценарий е дело на тандема Лоран Канте и Робен Кампийо, който пък се отличи миналата година с филма си „120 удара в минута“. Непременно обърнете внимание на изпълнението на Марина Фоа, която бе номинирана със Сезар – 2018. Филмът е номиниран и за наградите: „Особен поглед“ – Кан 2017, Златен Хуго - Чикаго – 2017, Люмиер – 2017 за режисура и изгряваща звезда (Матийо Лучи). Има специална награда на журито от River Run – МФФ Северна Каролина – 2018.

Очаквайте „Семинарът“ на 28 август - зала 5 - 18 ч. МФФ „Любовта е лудост“ 2018 - Варна

Свързани статии