Ето защо този път режисьорката Клер Дени ще се опита да изпробва високия вкус на журито на фестивала с последния си филмов разказ „Слънцето в нас“ (2017). Бях чела, че филмът е адаптация на онзи великолепен текст „Фрагменти на любовния дискурс“ от Ролан Барт. Има нещо много общо в чувствителността на филма и четивото на Барт, но истината е следната според Клер Дени: „Това не е адаптация, веднъж продуцентът ми ме попита: „Клер, не искаш ли да направиш филм върху втората глава от любовния дискурс на Барт?“. Замислих се, защото, когато бях омъжена тази книга бе като настолната ми библия. Навсякъде ходех с нея, цялата бе с бележките ми и сълзите ми. Винаги съм плачела, докато я чета. Казах му: „Трябва да ти е ясно едно. Ако искам някога да работя върху нея, то това, което е останало в мен ще бъде агония. Едва ли си падаш по агонично кино. След това добавих, че ще работя не върху адаптация, а нов сценарий за филм с френската писателка Кристин Анго.“
Тази малка, крехка Клер Дени, изключително силна в убежденията е заснела най-лекия си филм, защото, ако следите страстта й към пътешествия и Африка, творческата й биография, работата й с Изабел Юпер, Киара Мастрояни, Натали Бай и още диви на френското кино, ще откриете приятна мекота в „Слънцето е в нас“. Клер Дени е ексцентрична, вероятно затова е успяла да снима обаятелния интроверт Винсен Гало. Нейното кино не е за всеки, а е имала и истински учители - преди да започне собствена кариера, Дени е била асистент режисьор на Джим Джармъш, Джон Касаветис, Вим Вендерс.
Швейцарската режисьорка Клер Дени още с дебюта си „Шоколад“ (1988) грабва "Златната палма". Наричат я режисьор-нихилист, а творбите й се определят като „плашещи и недостъпни“. Тя е много силна и целеустремена натура. На 70 години е в перфекна форма, въпреки че пуши като комин, прекалява с кафетата и не обича шоколад.
В „Слънцето в нас“ Изабел (Жулиет Бинош) е на 50, разведена, с дете, което не може да вижда, заради бившия си съпруг, емоционална артистка - постоянно попада във водовъртежа на връзки с егоцинтрични или неуравновесени мъже, които объркват още повече представата й за същността на любовта. Разбира се идеалът е вечният паметник на патетичното и Изабел вярва в онази голяма любов, въпреки непостижимостта й. Тази непостоянност я уморява, а когато говори с мъжете зад думите й се крият абсолютно противоположни желания.
В „Слънцето в нас“ Клер Дени за първи път работи с Бинош. В момента снима нов филм с космически сюжет, в който сред звездния екип са Робърт Патисън и... Жулиет Бинош. Това ще бъде дебюта й в света на англоговорящото кино, но всички очакваме с нетърпение „High life“ – един фантастичен арт хаус.
Когато се подготвят за ролята на Изабел, Клер Дени и Жулиет Бинош избират основната линия на костюма й: изрязано деколте, червено облекло, къса пола и непременно сексапилни дамски чизми. Идеята им е да следват емоцията от песента на Ета Джеймс „Аt last“. Тази композиция е едно от открояващите се заглавия сред брилянтната джазова компилация, която звучи от екрана. „Най-накрая моята любов се появява на хоризонта“ – пее Ета Джеймс, дългото очакване е възнаградено, но при Изабел е точно обратното и точно този контрапункт е много добре проведен като чувствителност и душевност в играта на Бинош. Тя е ту лъчезарна, ту като гневно дете, ту меланхолична и витаеща в облаците.
„Не, моята Изабел не е оптимистка. Обратното – тя е шокирана от хаоса, настъпил в живота й след развода й. Но ето-среща мъж, в когото провижда своята истинска любов! Толкова ми е познато това – бях се омъжила млада и целият ми живот се крепеше на любовта. И когато станах на 35, разбрах, че всичко е илюзия, любовта е нещо съкровено и различно. Да се влюбиш в човек, който ще ти предостави всичко, от което имаш нужда – това е нонсенс. Това е мечта.“ – казва Клер Дени.
Когато гледах за първи път „Слънцето в нас“ интерпретирах филма като една френска трагикомедия. Все пак френското общество обича да анализира, буржоазно да се разполага върху екзистенциалните си проблеми и да ги преекспонира. След втората ми среща с филма на Дени съм убедена, че всеки носи своята трагикомедия в стремежа си да бъде щастлив в любовта.
Във финалата част на „Слънцето в нас“ Изабел отива при екстрасенс (Жерад Депардийо), за да й гледа на фотографии - мъжете, които тя е избрала. Екстрасенсът преди тази среща е прекъснал любовна връзка и преодолява раздялата с думите: „Как успях да повярвам, че е всичко е възможно, как успях да се излъжа?“
Когато мъжът се запознава с клиентката по време на сеанса, той открива срещу себе си една привлекателна, пламенна, артистична жена - той решава да работи в името на бъдеща връзка с нея. Тя го пита за различните мъже, той й отговаря кой евентуално ще се върне при нея, какво да очаква в бъдеще, но винаги допуска възможността, тези стари познати да не са истинските мъже. „На вас ви трябва нещо по-силно, по-сигурно, по-голяма опора.“, като деликатно визуализира себе си. Но Изабел не схаща намека, тя така се е залепила за фикс идеята, че любвта е на снимката и не разпознава смисъла на думите му. Заглавието на филма е в една важна фраза, която е и есенцията му, но и възможна философия за избора на човека: „Бъдете отворена към света, най-главното съм АЗ, друго не ме вълнува, аз се опиянявам от своята професия, от своите чувства и пускам слънцето в себе си!“
„Слънцето в нас“ е още един дискретен поглед към сърцето, аранжиран с елегантен джаз, дълбоките деколтета на Бинош и красивата, леко меланхолична усмивка на романтичната Изабел.
Светлите дни предстоят!
Награди и номинации:
Награда на SACD на Клер Дени в секция Directors' Fortnight - Кан 2017
Номинация Сезар за най-добра актриса на Жулиет Бинош - Награди Сезар, Франция 2018
Номинация за "Европейска актриса" на Жулиет Бинош - Европейски филмови награди 2017
Номинация за най-добра актриса на Жулиет Бинош – Награди Кристален глобус, Франция 2018
Номинация за най-добра актриса за Жулиет Бинош - Награди Люмиер, Франция 2018
Номинация за ARRI / OSRAM за най-добър международен филм на Клер Дени – Мюнхен 2017
Очаквайте „Слънцето в нас“
26 август - зала 1 - 20:30 ч.
МЕЖДУНАРОДЕН ФИЛМОВ ФЕСТИВАЛ "ЛЮБОВТА Е ЛУДОСТ" 2018