ฟุตบอลพรีเมียร์ลีก 2025ฟุตบอลชิงแชมป์เอเชีย u23 ตารางคะแนนฟุตบอลชายโอลิมปิก 2025 ตารางคะแนนฟุตบอลไทย pantipฟุตบอลโลกล่าสุดฟุตบอลโลกรอบคัดเลือกโซนอเมริกาใต้ 2025ฟุตบอลโลกรอบคัดเลือกโซนเอเชีย 2025ฟุตบอลโลกรอบคัดเลือกโซนเอเชีย 2025ฟุตบอลโลกครั้งล่าสุดฟุตบอลโลก รอบคัดเลือก ตารางคะแนนฟุตบอลโลก รอบคัดเลือก โซนเอเชีย 2025ฟุตบอลโลก 2025 รอบคัดเลือกโซนเอเชียฟุตบอลโลก 2025 รอบคัดเลือก โซนแอฟริกาฟุตบอลโลก 2025 รอบคัดเลือก โซนเอเชีย ไทยฟุตบอลโลก 2025 รอบคัดเลือก โซนเอเชียฟุตบอลโลก 2025 รอบคัดเลือกฟุตบอลโลก 2025 32 ทีมฟุตบอลโลก 2025 32 ทีมฟุตบอลโลก 2025ล่าสุดฟุตบอลโลก 2025 โซนยุโรปฟุตบอลโลก 2025ฟุตบอลโลก 2025 ตารางฟุตบอล พรีเมียร์ลีกฟุตบอล พรีเมียร์ ลีก ล่าสุดฟุตบอล พรีเมียร์ ลีก 2025ฟุตบอล พรีเมียร์ ลีกฟุตบอล แมนยูฟุตบอล แมนยูฟุตบอล เมื่อ คืน ลิเวอร์พูลฟุตบอล Pantip Copy/Paste: Кратко слънце - kinoto.bg
Кратко слънце

На 1 март 1979 г. на страниците на вестник „Литературен фронт“ (бр. 9) е публикувана статията „За още по-пълноценно пресъздаване богатството на живота“, в която се отправят остри критики срещу филма „Кратко слънце“ (реж. Людмил Кирков), след което лентата е свалена от екран.

Въз основа на новооткрити документи в архивите на отдел „Изкуство и култура“ към ЦК на БКП, можем да проследим процеса на написването на филмовата рецензия и нейния път до страниците на вестника. Вече споменах, че един от механизмите за сплашване на творците по време на социализма е публикуването на назидателна и остро критична статия в някой от официозните вестници (най-често в „Литературен фронт“). Както твърди Александър Янакиев: „Обикновено в някое от многобройните литературни издания се появяват редакционни статии или авторски материал от човек, който не е съвсем пряко свързан с киното. Понякога следва полемика, а в други случаи направо се „взимат мерки“ – излизат постановления, решения, спират се филми, прекършват се човешки съдби.“ [1] Тези статии служат като ветропоказател, който дава посоката, курса, начертан от Комунистическата партия, към който трябва да се придържат творците. Тези публикации превантивно филтрират бъдещите намерения на авторите с цел да ги принудят да останат идеологически коректни. „Всичко се следи и всеки факт, в който се съдържа и намек за отклонение, бива коригиран чрез осъждане, наказание, маргинализиране, премълчаване.“ [2]

В конкретния случай премиерната дата на филма „Кратко слънце“ е определена за 19 февруари 1979 г. което се вижда от малките рекламни карета, излезли в пресата [3]. Първите коментари за новия филм на Людмил Кирков, по сценарий на Станислав Стратиев са повече от положителни: „Тревожният финал е апел към съвестта ни. Подобно разрешение на конфликта днес е изключителна рядкост, но създателите на „Кратко слънце“ имат пълното право като художници да прибягват до него, за да въздействат на гражданското ни съзнание. Остротата на поставените проблеми е в съзвучие с Юлския пленум на партията, с призива му да воюваме с недостатъците, да утвърждаваме хуманните начала на социалистическия начин на живот.“[4] „Никога адаптивността, компромисната, конформистката сила на неоеснафа не е била така безпощадно разобличавана. Филмът търси идеала в народния живот […] Предупреждава за несъвместимостта на социализма с несоциалистически форми на живот. Той е суров, ясен, мъжествен: като истината, която защитава.“[5] „Ироничните загатвания и саркастичните „забележки“ като художествен похват изведнъж са изоставени и на екрана лъсва с цялата си бруталност и душевна низост „негово величество еснафът“, еснафът, чието кредо е, че „истината не храни“ и затова „никому не е нужна“ […] Новото творческо решение на проблема за консумативното отношение към живота, което са избрали Людмил Кирков и Станислав Стратиев, е безспорно успешно продължение на традициите в тази посока. Поставени в необикновена острота и сила въпросите, вълнуващи авторите на филма не могат да не намерят широк отзвук и в съзнанието на всеки зрител.” [6]

Очевидно, творбата на Людмил Кирков е приета положително от филмовата критика. Във всички отзиви, публикувани в рамките на премиерната седмица се подчертават качествата на филма и значението му в контекста на социалистическия реализъм, а остротата на повдигнатите проблеми пряко отговарят на решенията на висшите партийни органи. Няма и капка съмнение, че филмът може да бъде в разрез с каноните на утвърдените соцреалистически норми.

Еуфорията трае кратко. На 1 март, почти седмица и половина след премиерата в столичните салони, една седмица след първите положителни отзиви в пресата, вестник „Литературен фронт“ публикува статията „За още по-пълноценно пресъздаване богатството на живота“. Статията е издържана в духа на утвърдената вече практика в списването на подобен тип съсипващи текстове. След дълъг увод, който задължително отпраща читателя към съвременните тенденции в социалистическото изкуство и главните задачи пред творците, които са задължени да водят „неотстъпна борба срещу проявите на „малката правда“ с различни средства, в това число и със средствата на художественото въздействие“[7], статията напомня какви са повелите на партията, според XI Конгрес (29 март-2 април 1976) и Юлския пленум на ЦК на БКП и проведената Национална партийна конференция (20-21 април 1978). Текстът продължава с декларации за положително отношение към авторите Кирков и Стратиев и с преглед на досегашното им творчество. В основната си част обаче текстът дава ясно и категорично да се разбере, че филмът не се вмества в желаните идеологически жалони. „Тревогата идва от главното, основното – от цялостното идейно звучене, от нарушената диалектика между голямата и „малката“ правда“. Авторите на „Кратко слънце“ са обвинени, „в изкривяване на обективната истина за живота“, „художествена неубедителност“ и „тезисност в разположението на героите и събитията“.

Тази статия не е подписана. Зад текста сякаш не стои личност – анонимността не предполага позиция на автор, който да застане с името и авторитета си. Стилът ѝ обаче, категорично посочва поръчителите ѝ. Без никакво съмнение, това е Отдел „Изкуство и култура“ към ЦК на БКП, който по това време отговаря за идеологическата чистота на изкуството. Доказват го и документите от Фонда на ЦК на БКП, които открих в Централния държавен архив. Преди да бъде публикувана във вестник „Литературен фронт“, статията е включена в архива на отдела в два варианта, като във вестника е публикуван вторият вариант. Първоначално текстът е озаглавен „За голямата правда в живота“ [8] и по съдържание се отличава с остротата на критиката и нападките на анонимния автор, като се дават примери с конкретни филми: „[…] Нашето изкуство този път не е белязано само от сполуките. В така наречената работническа тема, например, можем да срещнем вместо истински работник, бледи представи за него („Роялът“ на сценариста Никола Русев и режисьора Борислав Пунчев); на село виждаме причудливи и претенциозни фолклорни реминисценции („Инструмент ли е гайдата?“ на Киран Коларов и Асен Шопов); а сред интелигенцията – огрубяване и принизяване на интелектуалното начало за сметка на сетивно-първичното („С любов и нежност“ на Валери Петров и Рангел Вълчанов). […] Всички те [филмите, бел. моя] обаче оставят чувството на неудовлетвореност от срещата ни с екранния образ на съвременника, чувство на непълнота и приблизителност, на дистанция от проблемите и пълнокръвието на живота.“[9] Този вариант на текста не вижда бял свят – този абзац е променен, а други части са премахнати, за да излезе във вида, познат ни от публикацията в „Литературен фронт“. Заглавието също е коригирано, като при последната редакция на готовия текст, някой е задраскал заглавието „За голямата правда в живота“ и е написал „За още по-пълноценно пресъздаване богатството на живота“, като отстрани на страницата е подчертал „Оригинал“ [10]. Наличните документи не дават информация, кой е авторът на текста. Една малка бележка, закрепена с кламер над папката с редактирани текстове дава да разберем, че това е поръчан текст на външен за отдела автор. На нея пише: „Др. П. (Петър) Ничков. За предложение – как да се хонорува статията (може би като служебен материал)“.[11] Въпросният получател П. Ничков е водещ инструктор към отдела и вероятно персонално е отговарял за случая „Кратко слънце“. От почерка и подпис може да се предположи, че бележката е написана от тогавашния завеждащ Отдел „Изкуство и култура“ при ЦК на БКП Любомир Павлов. Документите говорят, че статията със сигурност е подготвена, редактирана и платена от Отдел „Изкуство и култура“ към ЦК на БКП и от там е спусната за публикуване във вестник „Литературен фронт“.

В архива на отдел „Изкуство и култура“ намерих още един документ – „Справка за отзивите по редакционната статия на в. „Литературен фронт“[12], подготвена още на следващия ден след публикацията. Тя е написана на пишеща машина, но редактирана на ръка от завеждащия отдела. Стилът напомня донесение, подготвено в структура на Държавна сигурност. В рамките на седем страници подробно са описани настроенията сред филмовите дейци по повод на статията, цитират се по памет реакции на конкретни творци от различни гилдии. В подготвената справка четем дори заключения като: „Преобладаващо е заключението, че в сравнение със статията за „Човекоядката“ тук критиката е по-мека, но затова пък значително по-проблемна и поставена в по-широк теоретичен контекст“. И още: „В значителна част от случаите одобрителните становища за критичния дух и общ тон на статията са съпроводени с известни съмнения, дали е най-целесъобразно в подобни случаи обществената реакция да се изразява, чрез редакционни статии. Счита се, че този механизъм следва да се използва само в краен случай, а като нормална практика да се утвърждава откритият и принципен диалог с творците“.[13] На финала справката предопределя бъдещия живот на филма: „Във връзка с прожектирането на филма по екраните др. Никола Ненов е взел мерки от следващия понеделник той да бъде оставен само в две крайни кина в София, а по екраните да бъде пуснат нов български филм. След това „Кратко слънце“ ще бъде изваден от киномрежата на столицата. По данни на ДП „Разпространение на филми“ досега е събрал 66,500 зрители в София, което показва активен зрителски интерес.“ [14] Последните думи са задраскани от началника на Отдела. Съдбата на филма е известна. Три години по-късно подобна съдба ще сполети и лентата „Една жена на 33“ на Христо Христов. Блюстителите за идеологическа чистота не проявяват особена фантазия в механизмите за сплашване. Моделът се повтаря хладнокръвно и безкомпромисно, а резултатът и последствията за автора, както и за всички останали творци, ангажирани във филма са същите.

        

Бележки

 

[1] Янакиев, Александър. Синема.bg. София: Титра, 2003, стр. 220.

[2] Алипиева, Антоанета. Литературата и обществото през 60-те години. Какво показва аутопсията. На повърхността. Варна: LiterNet, 2010

[3] Недялков, Станислав. Три намерения… една реализация. Кратко слънце. В-к „Поглед”, 26. 02. 1979.

[4] Свиленов, Атанас. Кинокритикът представя: „Кратко слънце”. В-к „Труд”, 21.02 1979.

[5] Николова, Маргарита. Кратко слънце. В-к „Народно дело”, 22.02.1979.

[6] Костова, Боряна. В света на киното: Кратко слънце. В-к „Софийска правда”, 23.02.1979.

[7] За още по пълноценно пресъздаване богатството на живота. В-к „Литературен фронт”, 01.03 1979.

[8] ЦДА, ф 1 Б, оп. 78, а.е.774, л. 16

[9] Пак там, л. 21

[10] Пак там, л. 25

[11]  ЦДА, ф. 1 Б, оп. 78, а.е. 774, л. 15

[12] ЦДА, ф 1 Б, оп. 78, а.е. 774, л. 1

[13] Пак там, л. 4 

[14] ЦДА, ф. 1 Б, оп. 78, а.е. 774, л. 7

Свързани статии