Жаклин Вагенщайн

Венеция и нейният филмов фестивал провокира и вдъхновява милиони хора по целия свят, както и хиляди творци на седмото изкуство. Вече за 74-и път. В търсене на нови филмови и литературни предизвикателства, както и в трескава подготовка на новото издание на фестивала Cinelibri, Жаклин Вагенщайн спря за миг, пое въздух, фокусира се върху няколко гледни точки (като Джордж Клуни и Итън Хоук) и описа преживяваното кино във Венеция…

Драги зрители, моля, настанете се удобно и изключете мобилните си телефони, прожекцията започва. 

Вие сте на Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica della Biennale di Venezia, най-старият кинофестивал в света, който тази година отбелязва 74-тото си издание. Създаден през 1932 година, фестивалът стартира с екранизацията на „Доктор Джекил и мистър Хайд” в хотел „Екселсиор”. През годинитe той е отличил режисьори като Куросава, Тарковски, Антониони, Висконти, Бунюел, Вендерс, Годар, Зануси, Михалков, Китано, Звягинцев и много други. С неизменна турбулентна история днес фестивалът е един от трите най-важни в света на киното заедно с тези Кан и Берлин и се радва на широко международно присъствие. Режисьори от най-висок ранг тръпнат да чуят селекциите и номинациите, за които най-мощните филмови компании градят стратегия, свързана пряко с пласирането на продукциите, които представляват. Фестивалът е ежегоден, а през една година се вписва и в рамките на програмата на биеналето за съвременно изкуство, чиято секция „Кино” реално той запълва. Такова щастливо съвпадение представлява и изданието от 2017 година, когато всички изкуства са обединени под една шапка, а посещението на кинофестивала се допълва от възможността да се насладиш на последния крясък на съвременното изкуство.

21585536_10155321788403780_1184744268_o.jpg

И така, от 30 август до 9 септември 2017 г. този прекрасен потъващ остров с многовековна история гъмжи от ценители на изкуствата, крачещи по павираните лабиринти около каналите. Променливо време – от смръщено, буреносно небе до парещо слънце, обгръща тазгодишния форум, който традиционно се случва на остров Лидо в непосредствена близост до Венеция. Фактът, че това е един от малкото острови наоколо с пясъчен плаж, го прави още по-атрактивен, а смесицата от ново строителство и венециански барок му придава особен чар. Разбира се, роклите с гол гръб и катове тюл не отиват на плажната култура, но плажът остава гледката, която маркира най-силно визуалната представа за фестивала, обособен като малко градче около него. Претоварено корабче "Вапорето" води от Венеция до основната спирка на остров Лидо и изсипва на всеки десет минути стотици професионалисти от света на киното, окичени с баджове. Звездите от червения килим също пристигат по вода, в луксозни лодки, а папараците се редят с часове на кея, за да издебнат безценни кадри, които дълго ще обикалят интернет пространството.

21584438_10155321788893780_791418285_o.jpg

Двайсет и един филма в конкурсната програма тази година отдават дължимото на режисьори като Александър Пейн, Абделлатѝф Кешѝш, Робер Гедигян, Андрю Хай, Пол Шрейдър. Отличеният със „Златен лъв” филм за 2017 „Формата на водата”, подписан от Гилермо дел Торо, несъмнено е един от най-единодушните избори в историята на фестивала. Извън конкурсната програма виждаме още 21 филма, сред които Victoria and Abdul, Diva!, The Private Life of a Modern Woman, Loving Pablo и Our Souls at Night. Последният заслужава да се спомене, защото там невероятните икони на киното Джейн Фонда и Робърт Редфорд си партнират в красив романс, а биеналето отбелязва осемдесетгодишнината на двете звезди с почетен „Златен лъв” за цялостен принос в киноизкуството. В програмата прави впечатление преобладаващата имигрантска, социална, военна тематика – This is Congo, Krieg, West of Sunshine, Especes Menacees, First reformed, Human Flow, Suburbicon, The Private Life Of A Modern Woman. 

21585746_10155321788588780_1726771246_o.jpg

Филмите от конкурсната програма можем да видим предимно в Sala Grande на Palazzo del Cinema. Прожекциите от 19 ч. са повод червеният килим да се насели със звездно присъствие и с най-новите произведения на модната индустрия. Екипът на филма го гледа премиерно заедно с публиката и обира овациите след прожекцията от балкона на втория етаж. Безспорен хит е новият режисьорски опит на Джордж Клуни по сценарий на братята Коен, чийто почерк има несъмнен принос към филма. На пресконференцията преди прожекцията Клуни неизменно се изказва неласкаво за новия американски президент Доналд Тръмп и обвързва сюжета на филма с неговото влияние в съвременното американско общество, първоначално писан без беглата идея, че Тръмп някога ще стане президент. Сред сериозните тематики на пресконференцията прави впечатление чувството за хумор на Клуни, който, обявявайки Мат Деймън за най-сексапилния жив човек на планетата, казва, че той тук прави най-добрата си роля на злодей и това много му отива. А един злодей никога не се ражда такъв, той се превръща в такъв след поредица от лоши избори в живота си както именно се случва с героя на Деймън, добавя една от най-красивите и изтънчени дами на форума Джулиан Мур. 

21640492_10155321788413780_1938853927_o.jpg

Да се сблъскаш с Итън Хоук в коридорите на хотел „Екселсиор”, да вечеряш до Ана Муглалис, да гледаш филма на същия ред като Итън Хоук, да ходиш на парти с Винс Вон – все безценни миговe, които могат да сe случат само на един голям филмов фестивал. А вълните, които шумно клатят лодките на кейовете, изящните произведения от Мурано на витрините на магазините, изтънчената храна, която се предлага дори в най-обикновените ресторанти, изобщо италианската долче вита в целия й блясък само допринасят за незабравимия спомен от това филмово изживяване. И за да е пълна картината, по време на фестивала протича и традиционната регата, която оцветява, озвучава и буквално блокира Канале Гранде всяка първа неделя на септември. Единадесет дена в края на всяко лято реалността говори с езика на киното, а животът е филм, в който ние сме главните актьори. 

Свързани статии