В своята реч по случай юбилея Вим Вендерс призова събралите се в Берлин хора на киното: „...Европа има по-солидни и сериозни основи, които не са парите и непрестанното желание да се реализират приходи – ние притежаваме културни традиции и идеи за това какви сме ние като хора и като социални същества... Готови ли сме да се борим за нашите идеали? Нашето филмово семейство има огромно значение за хората и може да промени света – ние носим отговорност за това!...”

Изцяло в духа на трогателните, силни думи на президента на ЕФА всеобщото гласуване изведе на преден план един невероятно силен филм, чиито достойнства бяха признати още през май в Кан, където творбата спечели тазгодишната „Златна Палма” – това е „Квадратът” (Тhe Square) на Рубен Йостлунд.

Провокативната копродукция между Швеция, Германия, Франция и Дания беше удостоена с призовете за най-добър сценарий, най-добър художник и най-добра европейска комедия, Клаес Банг получи статуетката, която се полага на най-добрия европейски актьор за 2017 година, а режисьорът Йостлунд беше удостоен с наградата за най-добър режисьор. Кулминацията на вечерта на наградите на ЕФА беше обявяването на НАЙ-ДОБРИЯ европейски филм на 2017 година – това е отново „Квадратът”, който със своите шест награди на Европейската филмова академия ще бъде един от „гвоздеите” в програмата на 22-рия София Филм Фест през март 2018.

Над 3000 членове на Европейската филмова академия са участвали в гласуването на наградите за поредна, 30-та година. Още след премиерата на „Квадратът” през май в Кан започнаха да се срещат определения като „остра сатира”, „предизвикателен”, „изключителен”, „неочаквано силен”, „брилянтен”, а специалистите съветват, ако искате да видите филма без всякакви предразсъдъци, да не четете синопсиси и да не гледате трейлъри. Президентът на муждународното жури на най-авторитетният международен фестивал през 2017 година Педро Алмодовар е плакал, когато е видял филма и е откровен в признанието си негов адрес „Този филм е посветен на тоталната принуда към политическа коректност – това е кошмарно и също толкова ужасяващо, както и всяка друга диктатура. За щастие, при все сериозната тема, филмът демонстрира изключителното въображение на неговите автори. Това е творба, която ще пожелая да видя отново именно защото е толкова богата и предизвикателна, в нея се съдържат толкова много различни неща. Политическата коректност може да се превърне в истински ад – представен по толкова изключителен начин от майстор-режисьор в киноистория, тя е важно да бъде видяна!”

Ето ги и победителите в останалите категори:

Европейско откритие (Наградата на ФИПРЕССИ) - „Лейди Макбет” (Lady Macbeth)

Най-добра актриса – Александра Борбели за „За тялото и душата” (On Body and Soul)

Най-добър анимационен филм – „Да обичаш Винсент” (Loving Vincent)

Най-добър документален филм  - "Общност" (Communion)

Най-добър монтаж – „120 удара в минута” (Beats Per Minute)

Най-добра операторска работа - "Нелюбов" (Loveless)

Най-добра музика - "Нелюбов" (Loveless)

Най-добър късометражен филм – Таймкод (Timecode)

Награда за цялостен принос – Алексансър Сокуров

Награда за постижение в световното кино – Жули Делпи

Награда на европейската публика – „Стефан Цвайг” (Stefan Zweig)

Свързани статии