ถ่ายทอด สด ฟุตบอล ยู 23สินเชื่อ ไทย พาณิชย์โปร เสริม ไม่ ลด ส ปี ด dtacหวย ซอง งวด นี้ไฮ ไล ท์ บอล ยูโร youtubeแชมป์ fa cup ล่าสุดสมัคร โปร เน็ต ดี แท ค เติม เงินไฮ ไล ท์ บอล ยูโร วัน นี้ผล บอล สด แปล ไทยมังกร ฟ้า ลอตเตอรี่ ออนไลน์หวย รัฐบาล 16 สิงหาคม 2564ตาราง บอล ที่ เตะ วัน นี้หวย ออก วัน ที่ 16 กันยายน 2563ข่าวสาร คือหวย 16 เมย 64สมัคร first choice ที่ไหนมา ส คา ร่า คิ้ว etudeตรวจ หวย หุ้น จีน บ่ายslot machine เพลง ใหม่ ล่าสุดสูตร excel ค่า เฉลี่ยผล บอล ตาราง คะแนน พรีเมียร์ ลีกro mobile 3d สูตร อาหารนิตยสาร หวยฟุตบอล เอเชีย น เกมส์เช ล ซี เตะ เมื่อ คืนตาราง คะแนน ยูโร 2025 ล่าสุดเกม online มือ ถือ „Господ съществува, името й е Петруния“ – дали Бог слуша пънк рок? - kinoto.bg

Тя е Петруния Ефтимофска. С университетска диплома за историк. Годината е 2018. Някъде в Македония, но може и да бъде някъде в България. Тя е безработна висшистка. Няма трудов стаж, прехвърлила е 30-те, няма осигуровки, няма да има и необходимия стаж за пенсия. Позната картинка, дотук сякаш съм „играла“ в този филм. Тя си търси работа. Постоянно попада на шефове, които са тотален гърч на интелектуалността, но могат да си позволят лукса - да унижават, нищо, че носят къси, бели чорапи под панталона и говорят на диалект. Тя прави разлика между правило и закон. И двете идват от хората и ходят по хората, но законът се спазва, правилото... може да се наруши, ако е резултат от криворазбраните традиции на общество затънало в средните векове. Тя вярва в Бог и иска поне веднъж да й провърви в живота, та родителите й да се зарадват, особено майка й, която я мисли за недодялана и дебела. Петруния прави нещо необикновено, заради което прекарва денонощие в полицейския участък.

Средновековието все още. За мен пък България е в Средновековието-по улиците и от телевизора средните векове силно дращят, но явно спим и не ни прави впечатление.

В „Господ съществува, името й е Петруния“ има полиция, има нацониласти, има уморени родители, има и кръст! За кръста мъжете се хвърлят в студената вода, но когато една жена успява да спечели съревнованието им-това вече е погром над мъжкото достойнство, това е грях, това е Революция. Не, не е нежна революция, защото всички смятат, че Господ е мъж, но дали?

vlcsnap-2020-08-09-07h12m57s685.png

Иска ми се „Господ съществува, името й е Петруния“ да се види от много хора. В него има лекота, смях и интимност. За интимността обърнете внимание в едрия план, в лицата от тази история. Бях разговаряла с човек от екипа на София филм фест в София, че във Варна работя и с богослови, за които непременно този филм ще е предизвикателство- може би е добре да бъдат поканени на премиерата му в морската столица, за да споделят своята позиция. Не ми се получи идеята за дискусия, но пък „обходихме“ филмовото бижу от Северна Македония с най-големите от кино школа „Братя Люмиер“ – ОДК – Варна и си отделихме време за коментари.

Добрата новина е, че в София, колегите от критическата гилдия при СБФД присъдиха на филма на режисьорката Теона Стругар Митевска „Господ съществува, името й е Петруния“ своята награда за най-добър балкански филм. Съвсем заслужено и адекватно!

Зададох следните въпроси на Кристина Стефанова и Никола Йорданов:

1.Коя и каква е според теб Петруния?

2.Защо е трудно да си себе си?

3. Защо няма подобни филми в бг кино?

4. С какво е по-различен този филм според теб?

5. Кое заслужава (или не заслужава) адмирации в този филм?

Техните отговори:

117264401_10158589945174510_3553939803674417388_o.jpg
Кристина Стефанова

1. Петруния е обикновена жена, която търси себе си и която се опитва да промени възгледите на едно общество със закърняло мислене.

2. Причините са хиляди – понякога, и ние като Петруния, сме заобиколени от общество, което не ни разбира, не ни приема и ни кара да бъдем като всички останали, да не сме различни, защото различното е плашещо за хората със затворено, ограничено мислене. Но в други случаи ние се страхуваме от самите себе си и това какво ще открием, ако надникнем дълбоко в себе си. Страх ни е от непознатото.

3. Не мисля, че българското общество е готово за филм, които се противопоставя на патриархалните норми. За жалост, сме още със застаряло мислене, което в близките години няма да се промени. Но вярвам, че с времето нещата ще се подобрят, защото животът ни е една еволюция, една промяна и не можем винаги да стоим с едни и същи възгледи и приоритети. Кой знае, след години може да се намери група хора, които ще са готови да направят филм засягащ по-модерни проблеми и които няма да се страхуват от критиките на публиката.

4 Това е един филм, който смело се противопоставя на традициите и нормите, като в същото време, с помощта на малко комедия, представя една обикновена жена, в един обикновен град, която до края на филма остава вярна на себе си.

5.Адмирации заслужават целия екип, който се е престрашил да създаде този филм, защото много малко хора на Балканите биха пресъздали такава история на големия екран. Това е един от филмите, който ще постави основата за промяна на балканското кино и ще даде пример на много бъдещи творци.

3.jpg

Никола Йорданов

1.Петруния е обикновена женица с модерни разбирания за живота, които се различават от общоприетите разбирания на обществото. Тя изисква равноправие и по някакъв свой начин работи за него.

2.На човек може да му е трудно да е себе си заради приетите норми на обществото ни кое е “правилно” и кое- не. Ако нашите стремежи и разбирания се различават от тези на тълпата, то тълпата ще гледа да “ги вкара в правия ред”

3.Точно това е причината да няма такива филми в България. Хората биха гледали да потъпчат целия труд, вложен в направата на подобен филм ако той накърнява чувството им за справедливост с теми, които те не приемат за правилни.

4.Ако се погледне голямата картина, това е просто един обикновен филм. Подобни сюжетни линии се срещат нерядко в киното по света. Но ако обаче се види, че това е източноевропейски филм, където мисленето на хората е с години назад, картината се променя.

5.Филмът заслужава адмирации за смелостта си да направи история със сюжет, който би бил приет за проблематичен от много хора. Тези хора са и проблема и причината още мисленето ни да е години назад от това на цивилизацията.

Попитах и Симона Николова как възприема Петруния и защо е трудно да бъдеш себе си в наши дни? Тя ми отговори така:

„За мен Петруния е смел човек, който много не се замисля за последиците от делата си. Надява се, че ако хване кръста, може той да й донесе късмет в живота. Тя скача във водата, въпреки традицията, напук на нея.В днешно време сме свикнали да правим всичко по един и същи начин. Ако действията ни са по-ралични от обичайното, хората приемат, че грешим и дори че извършваме пестъпление.Приели сме традициите като закон, а не трябва.“

4.jpg

Няма да забравя думите на Симона, докато обсъждахме филма: „Петруния иска да е здрава и да бъде щастлива!“. Простичка истина, към която се стреми всеки човек. А защо е така трудно да ни се случи? Защо живеем в пространство, където шовинистичният навиитет на управляващите се родее с милиционерски манталитет? Защо сме на 111 място по свобода на словото? Защо не изпитваме възторг като ни кажат, че Марийка е ромче? Защо пошлостта набира скорост в изкуството, културата, в общуването ни? Имам още въпроси, но няма да ви развалям отпускарското настроение през август. Понякога е добре да видиш един балкански филм, за да се научиш да бъдеш себе си, защото киното е възможното лекарство за осакатените ни сетива. Понякога е по-добе да си пънкар в позицията си-досущ като Петруния, докато Прокоратурата, Владиката, Полицията, Телевизията умуват дали Бог е жена или мъж. 

Спомняте ли си, че на финала на една приказка, едно дете се провиква така: „Царят е гол“?

Елица Матеева