Започва 14-то издание на Sofia Pride Film Fest 2024

04 June 2024

Официалното откриване в Дома на киното ще бъде с прожекцията на филма „Домакинство за начинаещи“

14-тото издание на Sofia Pride Film Fest, единственият международен ЛГБТИ филмов фестивал в България, ще се проведе от 4-ти до 15-ти юни в Дом на киното. В програмата са включени пълнометражни и късометражни филми с награди от най-големите световни форуми – Берлин, Венеция, Сънданс и др. За Наградите на публиката ще се състезават 10 пълнометражни и 12 късометражни ленти от четири континента, които разкриват проблемите и битките на куиър хората по света и у нас.

Киноваканция, Бургас 2024

28 May 2024

За трета поредна година от 14 до 16 юни Бургас ще бъде домакин на фестивала за ново българско кино Киноваканция 2024

КИНОВАКАНЦИЯ е фестивал, представящ топ селекция на съвременно българско кино в категориите „игрално“, „документално“ и „анимационно“ кино, който среща публиката със създателите на филмите и дава възможност за активен диалог.

„Сад. Игри по време на Апокалипсис“ – очарователният мрак отвъд благоприличието

18 April 2024

„Как да ви обясня, че човечеството ще мине и без англичанина, и без Германия ще се оправи, и твърде вероятно и без руснака, и без наука може, без хляба дори може, и само без красотата ще загине, защото няма да има какво да прави на този свят.“

Дни на португалското класическо кино

04 April 2024

Панорамата се организира от Българска национална филмотека и Португалска филмотека – Музей на киното съвместно с Камойш, Институт за сътрудничество и език

Събитието ще се проведе във филмотечно кино „Одеон‘‘ от 22 до 25 април 2024. Селекцията е реализирана от двата филмови архива, като в рамките на 4 дни ще бъдат показани 6 португалски филма от 40-те до 80-те години на миналия век. Класическите заглавия са дигитално реставрирани с помощта на най-новите технологии, с които разполага консервационният център към Португалската синематека, която близо в последните близо три десетилетия работи усилено по реставриране и дигитализиране на филмовата си колекция.

Сериалите „Под прикритие“, „Вина“ и „Порталът“ в HBO Max

03 April 2024

Warner Bros. Discovery (WBD) и Българска национална телевизия (БНТ) се договориха за права за стрийминг разпространение за България и бившите югославски републики за три хитови сериала, продуцирани от БНТ. Всички пет сезона на „Под прикритие“, първи сезон на „Вина“ и минисериалът „Порталът“ ще могат да бъдат достъпни в платформата HBO Max у нас и на още шест пазара.

Подкаст ,,Филмотечно‘‘: Епизод II

03 April 2024

В интернет пространството вече може да се проследи ,,Епизод II: Фестивали за аудио-визуално наследство‘‘ на новия подкаст „Филмотечно“, инициатива на Българска национална филмотека. Подкастът е посветен на ранното кино, филмовите архиви и аудио-визуалното наследство.

„Зона на интерес“ – в уюта на злото

29 March 2024

Предложих на Георги да пише за този филм, защото миналата година той подготви текст за отличения с Оскар „На западния фронт нищо ново“. В „Зона на интерес“ темата за войната отново се развива, но в друга посока. Отдавна чакам този текст. Предчувствах, че „Зона на интерес“ ще грабне статуетката, защото по изключително майсторски начин, без емоционални тиради показва лицето на злато. Ако децата не се опитат да анализират, това, което виждат на екрана, дали ще се научат да правят разлика между реалността и фантазията, между добро и зло, дали ще осъществяват правилните избори? На вашето внимание предлагам ревюто на Георги Димитров. Елица Матеева, художествен ръководител на кино школа „Братя Люмиер“, ОДК, гр. Варна.

„Исус от Монреал“ – за саможертвите в прослава на изкуството на вярата

17 March 2024

„Исус от Монреал“ (1989) е филм от Квебек, отличен с награда на журито от фестивала в Кан. Филмът описва изпитанията, през които театралният режисьор и актьор Даниел Колумб преминава в опита си да осъвремени пиеса за живота на Исус Христос. Макар филмът да е с религиозна тематика, тя служи само като метафора за борбите и изкушенията, на които бива подложен един артист в общество, нуждаещо се от изкуство, но демонстриращо отказ от оценяването на усилията при творческия процес. Даниел от една страна е и отражение на режисьора на филма Дени Аркан – въпреки положителните оценки от кино гилдията, трудно намира финанси за проектите си.

Наградите „Оскар“ 2024

11 March 2024

Драмата за създателя на атомната бомба „Опенхаймер“ на режисьора Кристофър Нолан спечели седем награди „Оскар“, включително за най-добър филм

„Да спечеля това признание от моите колеги е черешката на тортата. Това е много важно за мен и е прекрасен завършек на тази невероятна година". „Опенхаймер“ беше с 13 номинации за "Оскар". Филмът реализира близо 1 милиард долара в световен мащаб. Кристофър Нолан надделя за режисьорския „Оскар“ над Джонатан Глейзър за „Зона на интерес“, Йоргос Лантимос за „Клети създания“, Мартин Скорсезе за „Убийците на цветната луна“ и Жустин Трие за „Анатомия на едно падане“.

„Клети създания“ или невероятната съдба на Бела Бакстър

08 March 2024

Какво ли би било да живееш без нито капка срам, винаги да правиш точно това, което искаш, да казваш това, което мислиш, и никога да не се съобразяваш с очакванията на другите относно теб самия? Бела Бакстър, главната героиня от „Клети създания“, нагледно ни показва как се живее точно така – без задръжки и напълно свободно.

Нов филм с Владимир Михайлов и Неда Спасова тръгва по кината от 5 април

29 February 2024

Дебютният филм на Яна Лекарска "Защото обичам лошото време" е селектиран в конкурсната програма на София филм фест 2024

Филмът „Защото обичам лошото време“ тръгва по кината в цялата страна от 5 април. В главните роли ще видим любимите Неда Спасова и Владимир Михайлов. Те влизат в образите на Ирина и Борис, приятели, които не са се срещали от над 20 години, а сега случайно се озовават по едно и също време в малкото крайморско градче, където са прекарвали летата си заедно като деца. Сценарист и режисьор на филма е Яна Лекарска, която завършва кинорежисура в Южна Корея. Това е първият ѝ проект от такъв мащаб в България, а корейското влияние се усеща във визията на всеки кадър.