20 април 2017, четвъртък, 18.30 ч.
Революцията 1911 (辛亥革命)
2011, Хонконг-Китай, Исторически епос, 125 мин, реж. Джеки Чан
В период на политическа нестабилност и постепенен разпад на Цинската империя на историческата сцена се появява фигурата на Сун Ятсен (в ролята Уинстън Чао). Неговата мисия е комплексна – както да повлияе на международните политически кръгове и те да променят отношението си спрямо Китай, така и да обедини революционните фракции от различните провинции. Целта е една - след мащабно въстание да се установи ново, републиканско управление в страната, основано на други социални ценности. С прякото ръководство на въстанието е натоварен близкият сподвижник на Сун Ятсен - Хуан Син (в ролята Джеки Чан) – патриот, който провежда серия от бунтове срещу императорската власт.
Юбилейният филм отбелязва 100 години от провеждането на Синхайската революция. Той е 100-ият филм във филмографията на Джеки Чан, който е и режисьор на епичната кинотворба. Голямата звезда на хонконгското кино влиза в съвсем различно актьорско амплоа, за да покаже широката палитра на таланта си. „Революцията 1911” впечатлява с размаха на визуалните си ефекти, със сложното драматургично повествование и умението да потопи зрителя в заплетените лабиринти на китайската история.
21 април 2017, петък, 18.30 ч.
Баня (洗澡)
1999, Китай, Комедия, 92 мин, реж. Джан Ян
Старият Лао Лиу е собственик на традиционна мъжка баня в квартал на Пекин. В бизнеса с „услуги за красота и здраве” му помага Ърмин – по-малкият му син, който е умствено изостанал. Банята, обаче не е само място, където можеш да се изкъпеш и телякът да ти изтрие гърба или да получиш качествен лечебен масаж от бръснаря. Тук мъжете идват и да побъбрят, да пийнат чай, да поиграят маджонг и ако може - да прекарат целия ден далече от работата и мърморещите си недоволни жени. С една дума – банята е място за социални контакти, обитавано от различни съдби, характери и случки. Ситуацията около банята се променя, когато Дамин – големият син на собственика Лао Лиу, отдавна живеещ на юг, получава съобщение, че баща му е починал. Когато пристига в Пекин, Дамин разбира, че печалната вест е фалшива….
Без съмнение „Баня” е една от най-естествените, елегантни и същевременно трогателно топли комедии на китайското кино. Неслучайно филмът на Джан Ян е носител на няколко престижни международни награди: на критиката - ФИПРЕССИ в Торонто, „Сребърна раковина” за режисура от Сан Себастиан, Наградата на зрителите от Ротердам, „Златен Александър” за най добър филм от Солун. Да направиш социално-психологическа комедия за сблъсъка между традициите и съвременността, между поколенията и различните визии за живот - определено е сложна задача. Режисьорът Джан Ян обаче се е справил майсторски с извеждането на сериозните пластове през ключа на хумористичното, без да залита в слапстика или бурлеската. Акцентът е поставен върху общочовешките ценности, всекидневния живот и желанието да слушаш и приемаш другия.
22 април 2017, събота, 16.30 ч.
Голямата риба и Дивата ябълка (大鱼 海棠 )
2016, Китай, Анимация, 100 мин, реж. Лян Сюен
В паралелен на човешката реалност свят живеят митологични същества, които добре познават страстите и копнежите на хората. Но хората не знаят и дори не подозират за тяхното съществуване. Обитателите на приказните вселени контролират циклите на живота и природата – приливите и отливите, смяната на сезоните, деня и нощта. Една от тях е 16 годишната Чун, която решава да се потопи в света на хората като се превръща в червен делфин. Когато за първи път излиза в открито море, девойката-делфин попада в окото на бурята и едва не загубва живота си. Едно момче от света на хората я спасява с цената на собствения си живот. Дали Чун ще успее да върне диханието на момчето? През какви препятствия и изпитания ще премине, за да съхрани крехката му човешка душа?
Пълнометражната анимация е подходяща както за деца, така и за възрастни и е в линията на все по-широко дискутираното Еко кино, в чието реализиране Китай заема лидерски позиции. Сюжетът на „Голямата риба и Бегония” е вдъхновен от древните даоистки притчи и философски текстове, изложени в „Джуандзъ”, както и от китайското класическо литературно наследство. Цялостната идея на филма е подчинена на темите за силата на любовта, вярата и най-вече – хармоничното единство на човека с природата. Филмът на Лян Сюен се отличава с изключителна естетика и прецизност на рисунъка, висок емоционален заряд и не на последно място – завладяващ саундтрак.
22 април 2017, събота, 18.30 ч.
Кралят на маските (变脸)
1996, Китай, Драма, 101 мин, реж. У Тиенмин
Китай, някъде през 30-те години на ХХ в. Уан е самотен възрастен пътуващ актьор. В продължение на десетилетия той обикаля страната, за да представя пред минувачите изкуството на „Биен Лиен” (букв. „сменящо се лице”) – древно китайско театрално зрелище, част от съчуанската музикална драма. Дните минават, градовете се менят, спектаклите свършват, годините летят… Възрастният Уан решава да предаде тайните на изкуството си на достоен чирак, който ще го наследи. Тъй като е загубил единственият си син, а жена му отдавна е избягала от него, актьорът решава да отиде на нелегалния черен пазар, откъдето да… купи малко момченце-сирак и да го обучи в занаята като собствен внук. Но ситуацията драстично се променя.
„Кралят на маските” е един от най-награждаваните китайски филми, при това съвсем заслужено, както на национални, така и на международни форуми. Творбата на У Тиенмин залага на обикновена история като балансира и вплита по перфектен начин няколко тематични кръга. От едната страна стои апелът за опазването на културното наследство на Китай и съхраняването на театралните традиции. От друга - силното социално послание с фокус върху проблемите на децата и възрастните, състраданието, привързаността, достойнството, грижата, обществената стигма, предразсъдъците… „Кралят на маските” е красиво заснет, емоционално топъл и поразяващ с човечността си филм, един от най-забележителните арт филмови образци на Петото кинопоколение на Китай.
23 април 2017, неделя, 18.30 ч.
Жълта земя (黄土地)
1984, Китай, Драма, 89 мин, реж. Чън Кайгъ
През 1939 г., за да дадат отпор на все по-активно настъпващите в Китай японски агресори, Гуоминдана и Комунистическата партия се обединяват. Провинция Шанси бива разделена на зони на влияние, контролирани от всяка една от групировките. Войникът Гу Цин трябва да премине в Северната част, която е под контрола на Гуоминдана, за да събира различни народни песни, патриотично и морално повдигащи духа на комунистическата армия. В едно от селата младежът е настанен в бедно семейство. Докато издирва и записва местен фолклор, Гу Цин разбира две много важни неща: първо – че е влюбен в красивата дъщеря на хазяина си, и второ - че в песните, които събира няма нищо патриотично и морално повдигащо духа. Точно обратното. Те са пропити от печал, страх, несигурност и тревога за бъдещето…
„Жълта земя” е многообещаващият, предизвикал сензация дебют на Чън Кайгъ, заснет от неговия приятел и тогава оператор – Джан Имоу. Днес двамата режисьори са емблематични за Новото китайско кино, водещи творци на Петото кинопоколение. „Жълта земя” е изключително важен артефакт – това е творба, която не просто променя киноезика в азиатската кинематография след Културната революция, но и категорично насочва вниманието на международната критика, филмова общност и изследователи на седмото изкуство към китайския екран и случващото се на него. На тържествена церемония в Хонконг филмът е поставен на 4-то място в класацията 100-те най-добри китайски филми на ХХ в. Отличия: Най-добър филм на Наградите на Британския филмов институт; „Сребърен леопард” от МФФ в Локарно и приз на екуменическото жури за Чън Кайгъ.
24 април 2017, понеделник, 18.30 ч.
Влак към дома (归途列车)
2009, Канада-Китай-Великобритания, Документален, 85 мин, реж. Фан Лисин
Всяка година над 130 милиона вътрешни мигранти в Китай се връщат по родните си места, за да празнуват със своите роднини и приятели китайската Нова година. Няма да е пресилено да кажем, че в съвременния свят това е най-мащабното преселение на народите. Как китайците преживяват хаоса, вълненията и дори истерията в този „епичен спектакъл” на дългоочаквано пътуване към дома? Каква цена плащат, изоставяйки семействата си в дълбоката провинция, за да осигурят по-добро бъдеще на децата си, живеейки в индустриалните райони на Китай?
В продължение на няколко години Фан Лисин подготвя документалния си филм като дори на няколко пъти пътува заедно със семейна двойка – персонажи от филма. „Влак към дома” е емоционално и ангажирано изследване върху съвременното китайско семейство. От една страна това е интимен, камерен филм, от друга – филм, алармиращ обществото за деформациите, които настъпват в процесите на бърз икономически растеж. През 2010 година творбата бе обявена за най-добрата документална лента от Асоциацията на лосанджелистките критици. Заснет в естетиката на cinéma-verité, „Влак към дома” е отличен пример за силната вълна на независимо документално кино на Китай, което печели овации по международните форуми.