Откриването на фестивала е на 19 юни с филма „Революция в училище” на френската режисьорка от полски произход Йоанна Грудзинска. Специално за него в България идва дъщерята на световния философ от български произход Цветан Тодоров – Леа, която е съсценарист на филма, създаден от архивни кадри и изследващ алтернативните методи на образование, появили се в периода между двете световни войни. „Променете училището, за да промените света“, се казва във филма на Грудзинска. Този апел е валиден не само за онази епохата , но и днес, в епохата на духовна регресия. „Революция в училище” е историята на кадифената революция, тази на образованието. След края на Първата световна война, педагозите в Европа посочват виновника за бедствието: училището, фабриката за подчинение. Как да бъде образовано новото поколение без контрол и без наказания? Как да се проведе неговата еманципация? Само за няколко години, харизматични фигури като Мария Монтесори, Селестен Френе, Александър Нийл и др. ще се опитат да създадат едно ново утопично училище, училище на свободата. Филмът е представен успешно на десетки фестивали, кино и образователни форуми в Европа.
Самите Йоана Грудзинска и Леа Тодоров ще проведат, заедно с Елица Георгиева (автор на филма „Всяка стена е врата“), дискусия на тема „Използването на архивни кадри във филмовото творчество“.
Друг документален филм, създаден изцяло от архивни кадри, включен в програмата на фестивала е немско-френската продукция „Младежта на Германия“ на режисьора Жан-Габриел Перио. Филмът разказва за фракция „Червена армия“, крайно лява терористична организация, наричана още „бандата на Баадер“ или групировката „Баадер-Майнхоф“, която извършва акции в Германия през седемдесетте години.
Сред акцентите от документалната програма на „Срещите“ е испанският филм „Хлапак“ на режисьора Адриан Ор, португалските „Рио Корго“ на режисьорите Maя Коса и Сержио да Коста и „Всичко, което си представям“ на Леонор Нойво, аплодирани от зрителите на десетки престижни фестивали, между които Берлинале и Ротердам.
За пета поредна година фестивалът „Срещи на младото европейско кино“ предлага програма от безплатни прожекции и дискусии за ученици и техните учители. Тя е част от усилията на организаторите да въведат киното като предмет в училище, който да помогне за развиване въображението на децата, за въвеждането им в естетиката на европейското кино и изкуството въобще, в игровите модели и подходи на обучение.
Програмата стартира с френския филм „Наследниците“ на режисьора Мари-Кастий Менсион-Шаар. Вдъхновен от истинска история, той проследява отношенията на един учител с негови ученици от гимназията на парижко предградие, които отдавна не се вписват в училищната система.
Селекцията включва и българския филм „3/4“ на режисьора Илиян Метев, награден със „Златен леопард“ на фестивала в Локарно. Той разказва историята на едно българско семейство – баща, професор по физика и двете му деца, които живеят заедно с известни трудности, докато фигурата на майката липсва. От този фундаментален дисбаланс, Илиян Метев черпи особения ритъм на своя филм, където всеки се мъчи да намери своето място.
Още едно българско име е включено в програмата – това на живеещата в Париж режисьорка Елица Георгиева. Тя ще представи филма си „Всяка стена е врата“. Действието се развива през 1989, след падането на Берлинската стена, когато цяла България е по улиците, обединена от надеждата и устрема за свобода.
За учениците е подготвена и късометражна програма от 3 филма: вече споменатия португалски „Всичко, което си представям“ на режисьорката Леонор Нойво, френският „After School Knife Fight“, който беше представен на фестивала в Кан миналата година, както и турският „Танцуващи момичета“ на Зейнеп Копрулу. И трите филма са обединени около темата за края на тийнейджърството, за края на училище и за новия живот, който предстои в света на възрастните. В програмата е още шедьовърът на финландския режисьор Аки Каурисмаки – „Мъжът без минало“, част от платформата за европейско кинообразование CinEd. Филмът печели голямата награда на журито, както и награда за женска роля на фестивала в Кан през 2002, има и номинация за „Оскар“.
Фестивалът кани и на открита лекция на тема „Музика и съвременно кино“. По какъв начин се променят в годините отношенията между двете изкуства, как еволюират, за да въздействат на нашите емоции като зрители? Какви са изискванията на съвременното кино към музиката? Това са само част от въпросите, отговор на които ще дадат френските композитори Пиер Деспрат и Франк Уилямс, както и кинокритика Арно Е, модератор на срещата. Входът е свободен.
Фестивалът се провежда с подкрепата на Столична програма „Култура“ и е част от Културния календар на София.