Настъпва празникът, всички възбудено очакват новата година. Семейството празнува далеч от столицата при близки настъпването на 1971 г. Една разбита чаша с напитката пулке предвещава бъдещето...
„Roma” (2018) след „И твойта майка също“ (2001) е заснет от Куарон в Мексико, за да се възкреси мястото и историята. Магическо, широкоформатно, авторско кино! Поради ангажимент на оператора Емануел Любеци, режисьорът стои зад 65 милиметровата цифрова камера Alexa65 и успява да създаде свят-фотокартичка на миналото, в който се чувства духът на времето, на улиците, на старите автомобили, на киносалона с „Голямата разходка“ (1966) и прекрасните импровизации на Бурвил и Луи дьо Фюнес, където силуетите на Клео и Фермин се сливат с големия екран-режисьорът разказва с нежност, с емпатия и обич за своите герои и ни подтиква да ги усетим в тяхното пълнокръвие.
Куарон никога не е бил лошо момче, черен кон или бунтар. С дебюта си „Само с партньора си“ (1991) – една комедия за мексиканския Дон Жуан в стилистиката на Алмодовар той постига успех. В началото на кариерата си не преследва на всяка цена оригиналните истории, а се опитва да вмъкне своята идея за адаптирането на романи, така се появяват филмите „ Малката принцеса“ (1995), „Големите надежди“ (1998), „Хари Потър и затворникът от Азбакан“ (2004).„Децата на хората“ (2006). В „Гравитация“ (2013) той показа, че може да бъде новатор във формата, а и "Оскар"-ите за най-добър звук, монтаж, визуални ефекти, операторска работа, режисура демонстрираха признание за качествата на една камерна история, в която психологизъм и фантастика се пресичат при маргинални обстоятелства. Една от най-внушителните и сериозни роли на актрисата Сандра Бълок в киното е именно в „Гравитация“, с тази роля актрисата излезе от клишето на романтичната палава авантюристка. Пет години след „Гравитация“, Куарон триумфира с „Roma”. След специалните ефекти настъпи времето на аналоговия, живия, тактилния филм. След чувствителния разговор за бъдещето дойде време за споделяне на спомена, а вместо една актриса, в „Roma” Куарон се отпуска в множеството от хора, обитаващи квартала на детството му. Филмът продължава идеята за космическата самотност на жената. В него Клео и София трябва да се преодолеят своята самота заради и въпреки живота, заради другите. Прекрасна е дебютантката Ялица Апарисио-автентична, неподправена, естествено влязла в тъканта на Клео.На пръв поглед „Roma” се характеризира с отсъствие на сложен сюжет, в диалога не присъстват сентенции и мъдрости, няма флирт с интелектуална многозначителност. Но пък делникът е уловен в неговата пъстрота и цялост. Две жени, всяка със своята социална принадлежност преминават през общо чувство-изоставени от мъжете, те трябва да се справят сами с предизвикателствата на битието. Клео трябва да роди дете, което не е признато от Фермин, а София трябва да се погрижи за прехраната на семейството си, освен преподавателска дейност, тя започва да работи и в издателство.
Зрителят е свидетел на земетресение, пожар, раждането на мъртво дете, море, което улавя в юмрука на бюрята си невинни жертви, разстрели на активисти от студентски демонстрации в Мексико. Но само жената със своята уникална природа е в състояние да прости, да разбере, да се разтвори и поеме тъгата. За разлика от тази природа, светът на мъжете се развива върху идеята за власт и доминиране. В този смисъл той е абсолютно съвременен филм. Тази година „Студена война“ на Павел Павликовски и „Roma” на Алфонсо Куарон са в естетиката на черното и бялото. И двата филма тръгват от частната, личната история, но на финала ни предлагат важни обобщения. Според мен „Roma” на Куарон е по-многопластов в обощението и разбира се по-екзотичен в дирене на екзистенциалните истини.„Roma“ е филм за „малкият човек“. Клео е пасивна, не е от хората, които изразяват собствено мнение, в своята мълчаливост тя е анонимна, загубена душа. Затова цялото й същество изисква от нас зрителите да й обърнем внимание, да я забележим, да я прегърнем.
„Roma” предлага изобилие от гениални кадри, но бих искала да откроя любимите ми: първите минути, в които опознаваме дома на нашите герои, раждането на момиченцето на Клео и сцената на плажа след като Клео спасява децата от удавяне. Тези кадри са предположени от едно напрежение, което витае в пространството, тези кадри са негов отговор. За мен е интересен пътят, следван методично от Куарон, начинът, по който ние не сме наясно какво точно се случва, случва ли се нещо специално и въпреки това наблюдаваме с любопитство.
„Roma” е един от най-добрите филми на годината, не заради новаторския сценарий (историята е обикновена, нищо оригинално няма в битието на един дом), но майсторството на Куарон е в нюансите, в трепета и любовта, с която той ни представя този микро свят от началото до края на филма. Тази любов ни облъчва, тя ни заразява по един вълшебен начин, който завладява сетивата ни и прогонва равнодушието ни. „Roma” е невероятно красив филм, в който всеки кадър е ситуиран с прецизна мисъл, творбата на Куарон е подарена емоция, която ни прави по-добри към себе си и другите.