През септември забележителният режисьорски и продуцентски дует Весела Казакова и Мина Милева са ангажирани начело на журито на престижната програма „Венециански дни“ (Giornatte degli autori) на най-стария кинофестивал в света. Непосредствено след това ще представят лично най-новия си филм „Жените наистина плачат“ пред публиката на 25-ия София Филм Фест, като събитието ще бъде на територията на летния фестивал в нашия град – София Съмър Фест.

Изключителен успех за българското кино бе участието на „Жените наистина плачат“ в конкурсната програма „Особен поглед“, като според класацията на Screen International, българо-френската продукция е една от най-добрите творби в Кан през 2021 година – сред шестте най-харесвани от критиците филми от официалната селекция, а главните героини – Соня (Мария Бакалова) и Лора (Ралица Стоянова) са поставени на корицата на „Le film francais“.

6aa0257a81da43ecfda359664a30091daae4c870.jpeg

В „Жените наистина плачат“ оживяват пет жени от едно средностатистическо българско семейство, които се опитват да отстояват себе си в страна, раздирана от хомофобия и предразсъдъци. Майка-щъркел пада простреляна; млада жена, страдаща от пост-родилна депресия, се опитва да се хвърли от балкона; заразено с HIV момиче носи жестоката стигма на болестта; майка се опитва да открие магия в лунния календар – събитията се случват на фона на отхвърлянето на Истанбулската конвенция и абсурдните протести срещу „джендър-идеологията“.

Ролите във филма са поверени на Мария Бакалова, Ралица Стоянова, Катя Казакова, Биляна Казакова, Весела Казакова, Йосиф Сърчеджиев, Росица Гевренова, Диана Спасова, Добриела Попова. Сценарият е дело на Биляна и Весела Казакови и Мина Милева, оператор е Димитър Костов, а продуценти са компаниите „Активист 38“ и „Ici et La productions“, представлявана от Кристоф Брюнше, който е и един от продуцентите на „Котка в стената“. Мина Милева обръща внимание на факта, че неговото участие им дава „сигурност и увереност при представянето на филмите на световната сцена“. Копродуцент на „Жените наистина плачат“ е и Оливие Пер от Аrte France Cinema, като филмът е реализиран с подкрепата на ИА „Национален Филмов Център“ - България, ARTE France, EURIMAGES, Ile de France.

„Variety“

…Мина и Весела споделят шеговито, че работният им процес е строго регламентиран. Мина започва кариерата си в киното като аниматор, работила е в България и Великобритания, и тя е поела отговорността за визуалните решения. Докато Весела е актриса с много награди и сериозно международно признание и отговаря за звученето на филмите. Според думите ѝ, „аз трябва да чуя филма. Мина е окото, аз съм ухото.“

Режисьорският дует разпределя ангажиментите си и при писането на сценария. „Аз пиша, докато тя играе в центъра на стаята и аз сякаш гледам театър на живо“, казва Мина, а Весела добавя: „Аз говоря бързо и емоционално, докато тя записва“. В този проект сред авторите на сценария е и близначката на Весела – Биляна, която всъщност започва историята с описание на много лични елементи от собствения си живот. Тя е автор и на първия вариант на сценария, който печели субсидия в България…

Vesela-Kazakova_Mina-Mileva_02_Cannes_2021.jpg

Ето какво пишат за Мина Милева и Весела Казакова колегите от фестивала във Венеция при поканата към тях да оглавят журито на „Венециански дни“ 2021:

„Мина Милева и Весела Казакова са жени, активисти, феминистки и кинаджии, - заявява артистичният директор на „Венециански дни“ Гая Фурер. - Радваме се, че те приеха предложението да застанат начело на журито на „Венециански дни“, защото днес повече от всякога ни е нужно съчетание от киномайсторство и активна позиция. Нужни са ни хора, които могат да рушат границите чрез киното, да проправят нови пътища. В техните творби ние откриваме жизненост, дръзка комбинация между обществени и лични теми, между лични и колективни права, между форма и съдържание. Киното на Мина и Весела е умно, изпълнено със съчувствие, провокативно, яростно, иронично, живо и изключително честно. Надявам се именно тези ценности да бъдат открити и в тазгодишната селекция на конкурсната програма „Венециански дни“.