ยิง ปลา มี รา วา สยิง ปลา มี รางวัลยิง ปลา มือ ถือยิง ปลา ยิ่ง มี รา วา จยิง ปลา ยิ่ง มี รา วา สยิง ปลา รับ เครดิต ฟรียิง ปลา รับ เครดิต ฟรี ไม่ ต้อง ฝากยิง ปลา วอ เลทยิง ปลา วิดีโอ เกมยิง ปลา ส ตา เว กั สยิง ปลา ส ตา เว กั สยิง ปลา xoยิง ปลา ส ตา ร์ เว กั สยิง ปลา สมัคร 100ยิง ปลา สล็อตยิง ปลา สล็อต xoยิง ปลา หาเงินยิง ปลา หาเงิน เข้า วอ ล เลทยิง ปลา ออนไลน์ยิ่ง ปลา ออนไลน์ยิง ปลา ออนไลน์ 77ยิง ปลา ออนไลน์ pantipยิง ปลา ออนไลน์ เครดิต ฟรียิงปลา โบนัสฟรี ไม่ ฝากยิงปลา ค่ายไหน แตกง่ายยิงปลา ค่ายไหนแตกง่ายยิงปลา ฝาก 100ยิงปลา ฝาก 20 ได้ 100ยิงปลา ฝากขั้นต่ำ 1 บาทยิงปลา หาเงิน เข้า วอ ล เลทยิงปลา99ยิงปลา999 Трънливият път на българското кино - kinoto.bg

Мемоарите на Васил и Жана Гендови „Трънливият път на българското кино“ и „Това, което се премълчава в историята на българския филм“ са интересно и вдъхновяващо четиво за всеки, който обича киното.

Спорната фигура на безспорния пионер на българското кино – това е Васил Гендов. Създател на първия български игрален филм, на първата българска екранизация, на първия звуков филм и на Съюза на филмовите дейци. Кино екстремист, който изцяло посвещава живота си на правенето на филми. Мечтател, чиито амбиции са толкова големи, че не могат да се поберат в действителността, в която живее.

Филмите му по всяка вероятност не винаги били на необходимото ниво и в естетическо и в техническо отношение, главно поради това, че Гендов не бил богат човек и много трудно успявал да финансира многобройните си кино проекти, дори често затъва в жестоки дългове, които изплаща с години. Така, обикновено започвал заснемането на един филм, без да знае дали ще има средства да го завърши. Снимал бързо и евтино. Инак изобщо нямало как са снима. А смисълът на неговия живот бил в това да прави филми. Въпреки непрекъснатите трудности, той успял във всичко, с което се е захванал. А този ентусиазъм и упоритост, описани в неговите мемоари, събуждат възхищение в читателите.

Към финансовите трудности трябва да добавим и факта, че голяма част от нашата интелигенция в пионерските времена на киното, има негативно отношение към новото техническо изобретение. И ако в света вече се били появили филмите на Грифит, а американските кино актьори и актриси по онова време вече били високо платени звезди, то у нас най-прочутите артисти не смеели да се „резилят“ с участията си в „циркаджийското“ ново забавление – киното. Единствено пловдивската театрална актриса,  „безсрамницата“ Мара Миятева проявила кураж и се съгласила да участва във филма „Българан е галант“, с което се превърнала в първата българска кино актриса. Скоро след това Гендов среща най-важната жена в живота си – Жана. Тя се превръща в негова постоянна спътница и подкрепа. Дотолкова се влюбва в младия режисьор и в неговата работа, че изтегля всичките спестени от баща ѝ пари за образование и ги дава на Гендов, за да могат да започнат снимките на филма „Любовта е лудост“.  Съвсем закономерно мемоарите на двамата са поместени в една книга, защото Васил и Жана вървят ръка за ръка по трънливия път на българското кино.

Днес всичко около Гендов е обвито в митове и догадки, независимо от това, че е починал само преди 46 години. Не знаем със сигурност кога е направил първия български филм „Българан е галант“. Макар че официално е приета 1915 година за рождена за българското игрално кино, има сериозни съмнения, че филмът все пак е създаден през 1910 година. Независимо от годината на поява, със сигурност знаем, че именно тази комедия, разказваща за бонвивана Българан, който среща на улицата млада, красива дама и мигновено се влюбва в нея, а тя подразнена от неговото нахалство, му дава добър урок, е първият български игрален филм. За съжаление филмът не е останал за поколенията.  Единственият запазен до днес филм на Гендов е „Любовта е лудост“. Всичко друго е унищожено. Митът гласи, че това се е случило по време на бомбардировките над София през Втората световна война. Има и друга теория – че тоталитарната пропаганда умишлено е унищожила неговите буржоазни филми. Днес едва ли ще разберем истината, за който и да било от тези въпроси. Добре, че поне имаме мемоарите, написани от самия Гендов. Невъзможността да снима филми, за него е лишаване от смисъл и цел, не би могъл да скъса връзката с киното. Затова пише мемоарите си. Благодарение на директорката на Националната Филмотека Антония Ковачева и издателство „Фабер“, тези мемоари, заедно с мемоарите на Жана Гендова, най-после са издадени. Фактът, че имаме записките и на двамата е много ценен. Изключително интересно е как едно и също събитие, разказано и от двамата, има различен акцент, различна украса, а понякога дори и различен смисъл в спомените на Жана и спомените на Васил. Но това е най-добре да бъде усетено от читателите.

С напредването на годините на Гендов, както и с невъзможността да снима, образът му на самотник със сприхав нрав се затвърждава. Иронично, ако България най-често изоставала от европейските кино тенденции, точно тук, в отношението към пионерите на киното, ние се приближаваме към европейската практика. Един от първите режисьори на френското кино и „баща“ на фантастичния жанр Жорж Мелиес, в края на живота си става продавач на бонбони на железопътната гара в Париж и завършва живота си в самота и разорение. Неговите филми почти изцяло са унищожени по време на Първата световна война. А „бащата“ на анимацията Емил Рейно умира в приют за бездомници. Съдбата на Васил Гендов е сходна – пренебрегван и отричан приживе, умира огорчен, самотен, беден и забравен.

Мемоарите на Васил и Жана Гендови „Трънливият път на българското кино“ и „Това, което се премълчава в историята на българския филм“ са интересно и вдъхновяващо четиво за всеки, който обича киното. От тях научаваме не само за трудностите, които са стояли пред тогавашните кино творци  за тяхната сила и хъс, но разбираме и културния контекст, в който те са живеели, научаваме интересни ситуации, в които Гендов среща знаменити български интелектуалци и политици. А равносметката след прочетеното е, че паралелите с днешните трудности са смайващо сходни, поне във финансово отношение, а хората, решили професионално да се занимават с кинематография, най-често са налудничави ентусиасти от кръвната група на първия в българското кино. Хубавото е, че и Гендов и днешните кинаджии в България се занимават с кино поради най-съществената причина, която всъщност може да съществува – от любов към самото кино.