На 22 април в Софийска градска художествена галерия (СГХГ), българската публика за първи път ще види част от забележителното наследство на Вивиан Майер: 107 фотографии от нейната любима среда - улицата, и най-вече кварталите на средната класа, където може да вкуси живота от извора; портрет след портрет на непознати или на хора, които усеща близки, дарявайки им секунда вечност в кратката ласка на погледите; един жест, едно изражение, един застинал момент в красотата на малките неща, близо до нас.
В снимките си Вивиан Майер запечатва и света на децата – една вселена, която познава от толкова отдавна. Свят на свобода, където времето е спряло своя ход; форми, ритмични фигури, материали, подобни на вещи, намерени по време на дългите й разходки. Първоначално тя снима в черно-бяло, а от 60-те години нататък и в цвят, включвайки в инструментариума си музиката на цветовете и играейки си с нейните свойства. Когато прави първите си опити да снима филми с камери Super 8 и 16 мм, то не е, за да ускори хода на времето, а за да го спре в „замръзнали” кадри. Подходът на Вивиан Майер е не да снима сцени, а да документира пространството в поредица от фотографски образи.
Изложбата на Вивиан Майер “В нейните ръце” е 11-а поред за платформата “Майстори на фотографията”, създадена от фондация МУСИЗ. Ще можем да я видим между 23 април и 2 юни в Софийска градска художествена галерия. Куратор: Ан Морен. Изложбата се осъществява в партньорство между МУСИЗ, Столична oбщина, Посолство на САЩ, VIVACOM и Samsung, със съдействието на diChroma photography и с благодарност към Колекция Maloof и галерия Howard Greenberg, Ню Йорк.
Фотокредити:
Автопортрет © Наследство Вивиан Майер, Колекция Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг.
Одри Хепбърн на премиерата на „Моята прекрасна лейди“ в RKO Palace Theatre, Чикаго, 23 октомври, 1964
Неизвестна локация, 25 юни, 1961 © Наследство Вивиан Майер, Колекция Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг.
Ню Йорк, юни 1954 © Наследство Вивиан Майер, Колекция Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг.