Най-голямото отличие на фестивала в Кан отново отиде в Азия, след като тази вечер на церемонията по връчването на наградите "Златната палма" за най-добър филм бе избран "Паразитът" на южнокорейския режисьор Бонг Джоон-Хо. Миналата година отличието бе завоювано от японеца Хирокадзу Коре-еда с филма му "Джебчии". Големите губещи са Тарантино, Терънс Малик, Кен Лоуч и Квасие Долан. Но, както каза Президентът Иняриту, наградите никога не стигат и добрите филми са повече от наградите. „Световното кино е в отлична форма!“ – обобщи Президентката на „Особен поглед“ Надин Лабаки.

Единодушното решение "Паразит" да бъде награден се дължи отчасти на смесицата от жанрове, вплетени в него, заяви президентът на тазгодишното жури, мексиканският режисьор Алехандро Гонзалес Иняриту.

methode_times_prod_web_bin_3d71e380-7d43-11e9-bed7-b51375720f1f.jpg

Режисьорът Бонг заяви след отличието: "Наистина уважавам филми, които се занимават с тежки политически проблеми много сериозно, но аз предпочитам повече да смеся това с хумор." Той допълни: "Докато се смеят, искам да бъдат покосени от скрит в пазвата им меч, когато не очакват."

Журито отличи и дебютния игрален филм "Атлантик" на младата Мати Диоп, живееща в Париж, но със сенегалски корени, чиято мигрантска история спечели втората награда.

190519172110-mati-diop-35-shots-of-rum-full-169.jpg

В условия, при които хората на киното призовават за повече равенство между половете в киноиндустрията и в година, в която от 21 заглавия в конкурсната програма четири са на жени режисьори, Диоп направи двоен удар. Не само защото е жена, но и защото е първата чернокожа жена, съревноваваща се за "Златна палма", отбелязва "Ройтерс".

1303039_youngahmed_127804.jpg

С Наградата за режисура бяха отличени белгийските братя Жан-Пиер и Люк Дарден за „Младият Ахмед“ – история за радикализацията на момче на прага на юношеството.

Наградата на журито бе поделена по равно между два филма: френския „Клетниците“ на Ладж Ли (също първи филм) и бразилския „Бакурау“ на Клебер Мендонса-Фильо и Жулиано Дорнелес.

banderas.jpg

Антонио Бандерас спечели отличието за главна мъжка роля за образа си на измъчващия се режисьор в полубиографичния нов филм на Педро Алмодовар "Болка и величие". Той посвети наградата си на режисьора, който все още няма спечелена награда "Златна палма".

Little_Joe_de_Jessica_Hausner_la_critique_Festival_de_Cannes.jpg

Наградата за женска роля изненадващо получи британската актриса Емили Бийкам за ролята на майка-работохоличка и фитогенетик в научно-фантастичната сатира „Малкият Джо“ на австрийската режисьорка Джесика Хауснер. Тя прави опити с цветя, чийто прашец те прави щастлив, но напълно лишен от емпатия.

Наградата за сценарий беше присъдена на французойката Селин Сиама за „Портрет на девойка в пламъци“ – история от 18-ти век за млада художничка и нейния модел-жена, които се влюбват, заснета с финес, мярка и деликатност.

Специален диплом получи прелестният филм на палестинския режисьор Елиа Сулейман „Това трябва да е небето“. Той бе отличен и с престижната награда на ФИПРЕССИ.

Наградата от програмата „Особен поглед“ получи бразилския филм „Невидимият живот на Еуридисе Гусмао“ на Карим Аиноуз.