Дали е авантюра МФФ „Любовта е лудост“ през 2020, не се наемам да гадая, но едно е сигурно: фестивалът официално е открит. В програмата му има какво да се види, а и три от панорамните заглавия са сред номинираните за европейски филмови награди (2020), така че, ако не гледате конкурсната програма, но пък се опитвате да се проявите като елитарен зрител, то задължително трябва да видите най-новия филм на легендарния унгарси режисьор Ищван Сабо „Окончателен доклад“. Не забравайте за новата версия „Берлин, Александерплац“ и за „Сестричка“, където отново ще видим Нина Хос, позната на родната публика от филми като „Барбара“, „Феникс“, а много скоро ще я гледаме и „В кръвта на пеликана“.

С нетърпение очаквам иранския отличник от Берлинале 2020 „Няма зло“. Помислено е и за почитателите на ново българско кино- освен конкурсният акцент „Като за последно“ на режисьора Ивайло Пенчев, програмата е аранжирана с филмите „Ятаган“, „В кръг“ ,“Завръщане“ ,“Доза щастие“. Не е пропусната и родната документалистика – във Варна ще видим премиерно документалния филм на Доля Гавански „Денят на жената“.

12 филма са селектирани за конкурсната програма, но освен тях има и модул от филми за младежката, че и дори за детската аудитория, какъвто е случаят с последната творба на Матео Гароне „Пинокио“.

5.jpg

Журито на МФФ „Любовта е лудост“ е с председател киноведът Антония Ковачева - директор на Българска национална филмотека. Другите членове са: Свен Тадикен (режисьор и писател от Германия, който бе носител на специалната награда на журито на МФФ „Любовта е лудост“ 2019 за филма „Най-красивата двойка“) и Богдан Йонеско – румънски режисьор и продуцент.

16-1.jpg

Лишена от бъбривост за разлика от други години бе церемонията по официалното откриване на фестивала. Гостите бяха по-малко на брой по обективни причини, но пък оркестър нямаше, а това според мен е отличителното за този фестивал: да слушаш прекрасни музиканти, облечени в бяло, респектиращи в морската си униформа. Нямаше го и водещият Стефан Щерев от БНТ1, но пък за сметка на това имаше представител на варненска телевизионна медия, дамата предпочете да следи неотлъчно сценария и не си позволи онези приятно закачливи волности - запазена марка за актьора Стефан Щерев. В зала 1 на съответна дистанция един от друг, опаковани в маски, зрителите ръкопляскаха на носителя на специалния фестивален приз актьора Стефан Мавродиев. Поздравителните ноти бяха кратки и окуражаващи организаторите на МФФ „Любовта е лудост“. Художественият директор на фестивала професор Александър Грозев подчерта, че варненският фестивал е първият в момента на европейската сцена, който се провежда в реални условия с истинска публика. А фестивалът София филм фест в столицата през юни какво точно беше тогава?

11.jpg
Филмът, с който се откри МФФ „Любовта е лудост“ „Как да бъдеш добра съпруга“ се открои с три прекрасни актриси (Жулиет Бинош, Йолан Моро и Ноеми Левовски), добре познати на франкофонската публика.

kak-da-badesh-dobra-sapruga.jpg
Крехка е Полет на Жулиет Бинош, но и много силна, когато става дума за любов. Тя ръководи институт за домакини, които живеят в условното наклонение на брака. Помощници в тази задруга са зълва й Жилберт (Йоланд Моро) и строгата, но и много щура монахиня Мари-Терез (Ноеми Лвовски). Филмът на режисьорката Мартен Провос е романтична алхимия от жанрове (пародия, комедия, трагедия, мелодрама, наивен пасторал до контемпорари денс финал)-френското кино има образци в подобна еклектика. Въпреки тази елегантна лековатост „Как да бъдеш добра съпруга“ е повече натрапчиво захаросан, отколкото спонтанен дебат на тема равенство между половете. И все пак, ако искате да намерите достоен съпруг за своето ложе-най-добре е да го подложите на тест, дали познава тънкостите на ябълковия щдрудел?

Докато зрителите в зала 1 на Фестивален и конгресен център ставаха свидетели на преображението на къщовницата Полет в бунтарка и страстна любовница, то в същия час в близост до фестивала, градът се огласяше от протестния вот на варненци. И това е кино, но друго. Понякога по-интересно и истинско.