С нетърпение очаквам иранския отличник от Берлинале 2020 „Няма зло“. Помислено е и за почитателите на ново българско кино- освен конкурсният акцент „Като за последно“ на режисьора Ивайло Пенчев, програмата е аранжирана с филмите „Ятаган“, „В кръг“ ,“Завръщане“ ,“Доза щастие“. Не е пропусната и родната документалистика – във Варна ще видим премиерно документалния филм на Доля Гавански „Денят на жената“.
12 филма са селектирани за конкурсната програма, но освен тях има и модул от филми за младежката, че и дори за детската аудитория, какъвто е случаят с последната творба на Матео Гароне „Пинокио“.
Журито на МФФ „Любовта е лудост“ е с председател киноведът Антония Ковачева - директор на Българска национална филмотека. Другите членове са: Свен Тадикен (режисьор и писател от Германия, който бе носител на специалната награда на журито на МФФ „Любовта е лудост“ 2019 за филма „Най-красивата двойка“) и Богдан Йонеско – румънски режисьор и продуцент.
Лишена от бъбривост за разлика от други години бе церемонията по официалното откриване на фестивала. Гостите бяха по-малко на брой по обективни причини, но пък оркестър нямаше, а това според мен е отличителното за този фестивал: да слушаш прекрасни музиканти, облечени в бяло, респектиращи в морската си униформа. Нямаше го и водещият Стефан Щерев от БНТ1, но пък за сметка на това имаше представител на варненска телевизионна медия, дамата предпочете да следи неотлъчно сценария и не си позволи онези приятно закачливи волности - запазена марка за актьора Стефан Щерев. В зала 1 на съответна дистанция един от друг, опаковани в маски, зрителите ръкопляскаха на носителя на специалния фестивален приз актьора Стефан Мавродиев. Поздравителните ноти бяха кратки и окуражаващи организаторите на МФФ „Любовта е лудост“. Художественият директор на фестивала професор Александър Грозев подчерта, че варненският фестивал е първият в момента на европейската сцена, който се провежда в реални условия с истинска публика. А фестивалът София филм фест в столицата през юни какво точно беше тогава?
Крехка е Полет на Жулиет Бинош, но и много силна, когато става дума за любов. Тя ръководи институт за домакини, които живеят в условното наклонение на брака. Помощници в тази задруга са зълва й Жилберт (Йоланд Моро) и строгата, но и много щура монахиня Мари-Терез (Ноеми Лвовски). Филмът на режисьорката Мартен Провос е романтична алхимия от жанрове (пародия, комедия, трагедия, мелодрама, наивен пасторал до контемпорари денс финал)-френското кино има образци в подобна еклектика. Въпреки тази елегантна лековатост „Как да бъдеш добра съпруга“ е повече натрапчиво захаросан, отколкото спонтанен дебат на тема равенство между половете. И все пак, ако искате да намерите достоен съпруг за своето ложе-най-добре е да го подложите на тест, дали познава тънкостите на ябълковия щдрудел?Докато зрителите в зала 1 на Фестивален и конгресен център ставаха свидетели на преображението на къщовницата Полет в бунтарка и страстна любовница, то в същия час в близост до фестивала, градът се огласяше от протестния вот на варненци. И това е кино, но друго. Понякога по-интересно и истинско.