„В нашите домове беше обичайно родителите да заплашват непослушните си деца с това, че ще ги вземат циганите, ако не се държат добре. Въпреки това винаги съм се интересувал да разбера повече за тях, да играя с децата им и да знам неща за живота им. Имената им, звученето на техния език, толкова различен и в същото време, толкова познат. Сякаш всеки момент можех да го проговоря“, споделя режисьорът Венци Костов. Фотограф: Светослав Стоянов

Когато Виктор, млад мъж, се завръща в родното си село, той е въвлечен в неочаквана любовна връзка с Любен, местно ромско момче. Това, накратко, е историята на пълнометражния режисьорски дебют на Венци Д. Костов. Испанско-българската копродукция „Любен“ е първият български открито ЛГБТИ филм - интимен разказ за това „какво се променя завинаги, щом някой вземе част от душата ти“. Сценарият е вдъхновен от живота на много от българските емигранти, чиято дестинация обикновено е Западна Европа. Тяхното постоянно търсене на идентичност, носталгия по семейството и всичко родно . Филмът отчасти следва и личната история на режисьора Венци Костов, който отдавна живее в Испания.

DSC_2441.jpg

За толкова специална роля като Любен той отива на кастинг в ромските гета в покрайнините на София. Вижда Божидар Асенов пред камерата и веднага усеща, че това е правилният избор за героя на Любен. Това е и първата изява на Божидар в киното, който иначе изкарва прехраната си като фризьор в София. Негов партньор във филма е актьорът Димитър Николов от трупата на Народния театър, когото познаваме от ролите му във филмите „Христо“ и „Доза щастие“, „Изкуството да падаш“ и др.. Сред актьорския ансамбъл са още Димитър Баненкин (бащата), Стоян Радев (съседа), Стефан Денолюбов (местния полицай) и Антония Сан Хуан (майката). Продуцент от българска страна е Ваня Райнова (Portokal), а от испанска - Антонио Хенс.

DSC_1625.jpg

Световната премиера на „Любен“ беше на фестивала в Гуадалахара, следват множество селекции и награди, сред които Награда на публиката на Международния фестивал в Бургас миналото лято. На 14 юни филмът беше показан като част от София Прайд Филм Фест, а сред публиката беше и двумесечното бебе на младия Божидар Асенов, чиито реакции по време на прожекцията развълнуваха зрителите в препълнената зала на Дома на киното. От 21 юни филмът ще бъде показан в избрани кина в България - Дома на киното, кино „Одеон“ и Синеленд България Мол в София, както и в Синеленд Искра – В. Търново, Синеленд Мол Перник и кино „Синемакс“ – Благоевград.

Специални срещи с публиката са предвидени на 21 юни от 20.30 ч. в Дома на киното, на 23 юни от 17.00 ч. в кино „Одеон“, на 24 юни от 19.00 ч. в Cinemax - Благоевград и на 25 юни от 20.30 ч. в залата на The Steps - София. В началото на юли филмът ще бъде достъпен и онлайн на платформата gledam.bg.

DSC_1508.jpg
„Любен“ (режисьорски бележки)

Една любовна история в провинциална България е същността на „Любен“. Когато Виктор, млад мъж, се завръща в българското си родно село, той е въвлечен в неочаквана любовна връзка с Любен, местно ромско момче. Това е първият български открито ЛГТБ филм. Освен това сценарият отразява емиграцията като цяло и в частност ситуацията на много от българите. Дестинацията им обикновено е Западна Европа. Принадлежност към две различни места, търсене на идентичност, съзерцание на родния град от разстояние и идеята за семейство, разделено от икономическа емиграция и от любов. Моята лична история е на млад експат, който от младеж е живял дълги години в Испания, точно като Виктор.

DSC_0341.jpg

Като дете израснах в град в северна България, където социално-икономическите различия са видни още щом влезете в населеото място. Река пресича града. Около нея има имения с австро-унгарско архитектурно влияние, по-нагоре са построените социалистически блокове за работническата класа. Около тях, на върха на хълма, е мястото, където са уседнали ромите със своите бараки. Въпреки разнообразния социален произход, физическата близост прави така, че местните да общуват със своите съседи роми. А те не бяха толкова далеч от социалистическите блокове, в които съм израснал.

В домове на Балканите беше обичайно родителите да заплашват непослушни си деца за лошо поведение с това, че ще ги вземат циганите, ако не се държат добре. Въпреки това винаги съм се интересувал да разбера повече за тях, да играя с децата им и да знам неща за живота им. Имената..., звученето на техния език, толкова различен и в същото време, толкова познат. Сякаш всеки момент можех да започна да говоря на техния език. С историята на Любен неусетно навлязох в света на едно етническо малцинство. Филмът е хибриден формален и аргументиран подход между документален филм и измислица.

DSC_1804.jpg

За толкова специална роля като Любен, отидох на кастинг в ромските гета в покрайнините на София. Ромите са толкова маргинализирани в България, че почти няма актьори между тях. Видях Божидар Асенов (Любен) пред камерата. Той стои там... сякаш го чувах да ми говори с цялото си тяло и душа и казваше „това съм аз”. Това беше едно от най-рискованите и успешни решения, които взех.

Това е първата изява на Божидар в киното. Той наистина си изкарва прехраната като фризьор в квартала си в София и желанието му е да емигрира в Германия. По време на процеса на създаване на филма, на репетициите, той допринесе с част от себе си към образа, автентичността на ситуациите и диалога.

Снимайки „Любен“ от самото начало реших да вляза в ролята на свидетел, през много съзнателно търсена естетика, на много интимен акт: катарзисът на осъзнаването кой съм и какво се променя завинаги, щом някой вземе част от душата ти.

Венци Костов,  сценарист и режисьор

DSC_8418.jpg