Фатих Акин: "Хорор филмът предлага на зрителите възможността да се изправят срещу страховете си"

18 April 2019

Режисьорът скандализира с хорър филм за сериен убиец

Дванадесетият игрален филм на Фатих Акин – „Златната ръкавица“ е вдъхновен от истинската история на серийния убиец Фриц Хонка, живял в Хамбург, където през 70-те години убива няколко проститутки по особено жесток начин. На пръв поглед Фриц Хонка е жалък загубеняк. Мъжът с изкривено лице прекарва нощите си в кварталната кръчма „Златната ръкавица“, преследвайки самотни жени. Никой от редовните клиенти не подозира, че видимо безвредният Фриц всъщност е чудовище. Хорърът на Фатих Акин „Златната ръкавица“, освен по действителен случай е и по роман със същото заглавие от Хайнц Щрунк. Любимият бар на Фриц Хонка е „Златната ръкавица“ - място, където блудкави немски песни разчувстват до сълзи пияниците, а пиенето е рефлекс срещу болката и копнежите. „Златната ръкавица“ се разпространява от Арт Фест с подкрепата на програма Творческа Европа - МЕДИА и тръгва по кината от 19 април. Интервюто е предоставено от Арт Фест.

Разговорът с… оператора Калоян Божилов

02 April 2019

„Филмовата лента налага дисциплина, която липсва при дигиталната технология“

С Калоян Божилов се познаваме още от времето, когато беше студент. Оттогава доста вода изтече. Днес той има зад гърба си две награди за най-добър оператор на фестивала „Златна роза“ във Варна (за „Отчуждение“ (2013) и „Áга“ (2018). Нарада от “International Film Festival & Awards Macao” (“Áга”), номинация от “International Cinematographers' Film Festival Manaki Brothers”, номинация от "EAST-WEST. GOLDEN ARCH" CINEMA AWARD. Повод за нашия разговор е работата му върху филма „Áга“, който в момента се прожектира в цялата страна.

Разговорът с... режисьора Костадин Бонев

03 October 2018

"Човек не си дава сметка на какви компромиси е способен, когато е притиснат до стената".

Изкуството е упражнение по самота. Без характер не се твори, макар че понякога живеем лишени от своята характерност, защото така е по-лесно, удобно и приятно. Особена е тъгата, която струи от най-новия филм на Костадин Бонев „Далеч от брега“, чиято премиера бе във Варна по време на фестивала на българския игрален филм „Златна роза“ 2018. Чувствам, че и аз съм кораб без капитан, по подобие на персонажите в този филм. Те са актьори в един провинциален театър, някъде назад във времето, но сякаш то се изплъзва от точна идентификация. Все пак е ясно, че времето е белязано от миналото, в което единовластието и единомислието бяха манифест sine qua non. След финала на „Далеч от брега“ в мен болезнено се притаява страхът, че манифестът и до днес диктува правилата на живота ни. Призракът му дебне и ни държи в оковите си. С Костадин Бонев разговаряме детайлно върху „Далеч от брега“

Георги Чолаков: „Бедственото положение на „Модерен театър” е част от общото бедствено положение на територията”

23 August 2018

Най-благоприятният изход е на сградата на „Модерен театър“ да се даде статут на недвижима културна ценност с „национално значение“ и собствениците да бъдат обезвъзмездени

Kinoto.bg продължава темата за бедственото положение на най-старото кино в България – „Модерен театър”. В търсене на повече фактология около казуса потърсихме за мнение продуцента Георги Чолаков. Той е активен участник в спасяването на киното и инициатор на подписката. В интервюто той проследява цялата хронология на скандала, като цитира и публикации на колеги от други медии.

Елица Матеева: „Изкуството се превърна в едно гладно сираче”.

22 August 2018

От тази есен в Общинския детски комплекс във Варна стартира киношкола „Братя Люмиер“

От тази есен в Общинския детски комплекс във Варна стартира детската киношкола „Братя Люмиер“. Основен вдъхновител и лектор е Елица Матеева, критик и театрален режисьор, както и автор в нашия сайт. Това ни даде повод за разговор с нея и провокира темата за мястото на киното в света на младия български зрител.

Асен Владимиров: "У нас хората не се интересуват много от своята история"

03 July 2018

Разговор с режисьора Асен Владимиров, автор на новия документалния филм „Жертва на пешки”.

Предизвикателство е да направиш филм в центъра на който не е класически герой. Ние сме свикнали, че за героите се правят филмите. Това казва сценаристът, режисьор и продуцент Асен Владимиров по повод филма си „Жертва на пешки”. Той е за съдбата на българския патолог д-р Марко Марков, който е бил участник в комисията, която е излязла със становище, че от съветското НКВД са извършителите на разстрела на полските офицери край Катин. По този повод препечатваме разговора, който направиха колегите и приятели Зелма Алмалех и Стефан Джамбазов в сайта въпреки.com, за което благодарим.

Разговорът със... Светослав Овчаров

23 April 2018

"Самочувствието на нацията ни трябва да се гради от изправянето лице в лице с истината".

От петък на екран излезе новият български игрален филм „Врагове”. Това е повод да разговаряме с неговия режисьор проф. Светослав Овчаров. Филмът разказва за група отчаяни български военни, които през пролетта на 1913 г., по време на Балканската война, се опитват да пренесат по суша лодка, да я превърнат в жива торпила и да потопят турски крайцер. Турските войници, с които се сблъскват по пътя си, от врагове стават техни съюзници. Във филма участват Асен Блатечки, Иван Бърнев, Валентин Ганев, Христо Ушев, Стефан Мавродиев, Леарт Докле, Димитър Овчаров. Оператор е Рали Ралчев.

Разговорът с… Виктор Божинов

06 February 2018

"Цялата политика трябва да е насочена към това, родният зрител като реши да отиде на кино, да има възможност да избере да гледа поне два български филма".

Този разговор беше направен малко преди Коледа, но нищо от него не се е променило оттогава, освен че дебютният филм на Виктор Божинов „Възвишение“ добави още няколко хиляди към боксофиса си (вече над 135 000 зрители), наскоро навърши 46 години и стана „Мъж на годината 2017“ в традиционната анкета на Дарик радио.

Разговорът със… Станислав Тодоров - Роги

15 January 2018

"Любовта не признава граници, определения, пречки. Тя просто се случва. Трудно се контролира. Палава е."

Вече мина месец от премиерата на филма „Дъвка за балончета“ на българския екран. Това е кинодебютът на режисьора Станислав Тодоров – Роги, който има голям опит и професионална биография на малкия екран, както и на сценаристите – Теодора Маркова, Георги Иванов, Невена Кертова и Тео Чепилов - с награда за сценарий на фестивала „Златна роза“ 2017. От последните двайсет години, това е единственият любовен филм в българското кино и вероятно една от причините „Дъвка за балончета“ да продължава да се радва на голям зрителски интерес.

Разговорът с… Адела Пеева

24 November 2017

"За съжаление, през последните години патриотизмът стана нещо като модерна религия."

Тази вечер от 20.30 ч. в кино „Люмиер Lidl“ в програмата на Киномания 2017, ще бъде премиерата на най-новия документален филм на Адела Пеева „Да живее България“. Режисьорът отново разнищва проблематична тъкан в обществото, този път за зараждането на екстремния национализъм у нас. Това е добър повод за разговор с Адела Пеева.

Разговорът с… Любомир Младенов

21 November 2017

"Добрият филм не е екранизиране на текст, а автономна тяорба със своя собствена логика, поетика, образност, повествование, синтаксис, чужди на всяко друго изкуство"

Тази година в програмата на Киномания 2017 има няколко български премиери. Една от тях е филмът на Любомир Младенов „Кораб в стая”. След пълнометражния си дебют „Ловен парк”, режисьорът остава верен на своите търсения в територията на поетическото, авторско и вглъбено кино. Във филма участват Цветан Алексиев, Елена Димитрова и Иван Димитров. Филмът бе селекциониран в конкурсната програма на фестивала в Токио. Премиерата е тази вечер от 18.30 ч. кино „Люмиер Лидл”.

Разговорът с… Галин Стоев

07 November 2017

"Опоетизирането на света е част от онзи алхимичен процес, на който се подлагаме всички, влизайки в киносалона".

Тази година Киномания се открива с филмовия дебют на Галин Стоев „Безкрайната градина”, което е добър повод за разговор с режисьора. Сценарият е на Яна Борисова и Галин Стоев по мотиви от пиесата „Приятнострашно” от Яна Борисова. В централните роли играят Мартин Димитров, Елица Матева, Димитър Николов, Глория Петкова и Никола Анастасов. Оператори са Борис Мисирков и Георги Богданов. Музиката е дело на Саша Карлсон, а сценографията на Юлиян Табаков. Продуцент е Мартичка Божилова (АГИТПРОП).