Мишената

„На фона на днешните теми за „новите руски“ (твърдят, че режисьорът Зелдович е изковал това название), необузданата консумация, спектакъла и медиите, меланхолията и вътрешната скука, филмът, чието действие се предполага да се развива във вече много близкото бъдеще, 2020 (числова символика?), разгръща два диалога. Единият е диалог с Толстой – от преобръщането на знаменитото изречение от „Ана Каренина“ („Всички щастливи семейства си приличат, всяко нещастно семейство е нещастно посвоему“), през метафоричното сплитане на страстта и конете, до бруталния финал. Много по-интензивен обаче е диалогът със „Сталкер“ на Тарковски – по отношение на фантастичния сюжет, ритъма на сюжетно протичане, психологията на персонажите, атмосферата, предметния свят, звука, колорита и поразителната работа с камерата, която е сякаш многомерен визуален негатив на „Сталкер“, най-сетне по отношение на самата притча, която трансформира зоната в мишена. Едва ли е филм за всеки вкус, но се надявам да стигне до онези, които биха могли да го оценят.“

Миглена Николчина

Проф. Миглена Николчина преподава история на литературата в Софийския университет. Авторка е на книги с теория, литературна история, стихове и разкази.

МИШЕНАТА (Мишень)
2011, Русия, 158 мин. 
Режисьор: Александър Зелдович 
Сценарий: Владимир Сорокин, Александър Зелдович
Оператор: Александър Илховски
Музика: Леонид Десятников
С учаситето на: Антон Хабаров, Виталий Кищенко, Максим Суханов, Данила Козловский, Даниeла Стоянович, Нина Лощинина и др.

Национална премия на кинокритиката и кинопресата „Бял слон“ (2011) за най-добра операторска работа (Александър Илховски), художник (Юрий Хариков, Владимир Родимов) и музика  (Леонид Десятников).

Свързани статии