Великият Гетсби

Една от характерните черти от биографията на режисьори като Франсоа Трюфо, Жан-Люк Годар, Копола, Спилбърг или Мартин Скорсезе, е че имат много добра филмова култура. Бернардо Бертолучи разказа в “Мечтатели” събития от 60-те години на миналия век, когато затварянето на националната филмотека в Париж води до гражданско неподчинение и студентски протести. Тогава младите хора са се борили за своята филмова култура. Сигурно все още мнозина в България помнят и киноуниверситетите на проф. Тодор Андрейков, които се провеждаха в столичното филмотечно кино “Одеон” или студийните кина, където се прожектираха селектирани филми. Днес това е минало и само еднократни в годината филмови събития и фестивали,  ни откъсват от небивалата по размерите си филмова помия (без извинение!), която се излива върху крехките ни кинодуши.

Какво общо има всичко това с консумацията на кино? Нека да пренесем мислено седмото изкуство в света на кулинарното и заменим закратко понятията, които ги определят. Фимовият афиш се превръща в главно меню, където има най-разнообразни заглавия по вкуса на всеки – от Шопската салата до Бьоф Строганоф. В главата ни веднага ще изплуват разпоредители в ролята на сервитьори и режисьори като главни готвачи. Размяната на роли и функции е елементарна и формална, но за сметка на това много лесна за консумация. Но както в готварското изкуство, така и в киното всеки решил да консумира има нужда от предварителна информация и познания.

Киносалонът

В добрите ресторанти музиката е само фон, а интериорът е подчинен на предлагана кухня. Киносалонът също има значение, но не толкова голямо, колкото качеството на предлаганите в него филми. Естествено всеки обича комфорта и уютът, качественият звук и картина. В столицата и страната има вече достатъчно киносалони, които могат да се мерят със световния стандарт. В някои салони на прожекцията на екшъни усилват изкуствено силата на звука, което не винаги е добре дошло за слуха на зрителите.

maxresdefault_2_.jpg

Обслужването

Ако нямате лични предпочитания, сервитьорът винаги ще ви упъти кое ястие с каква напитка подхожда. Добре е разпоредителят в киносалона да бъде любезен и бързо да ви заведе към посоченото на билета място. Но още по-добре е, когато може да ви даде допълнителна информация за филма – актьори, режисьор, жанр и пр. Тази опция обаче обикновено съществува (но не задължително, за съжаление) само в арткината. 

Афишът

Добрият афиш е като доброто меню. Има малко на брой ястия, но отбрани. Понякога можете да загубите цял час, докато се ориентирате в заглавията на филмите, часовете на прожекции и залите, в които се представят. За ваше улеснение е добре да знаете, че касовите заглавия ги прожектират в най-големите зали на мултиплекса и са с най-голям брой прожекции – на всеки 15 или 30 минути. Ако в афиша търсите европейки или български филм ще трябва да отделите по-голямо внимание и време. Техните прожекции обикновено са в ранните часове на деня и от кумова срама – една вечерна. През жадувания уикенд може и да няма нито една, за разкош.

Филмите

Какво искате да похапнете. Отново ли ще поръчате тройка кебапчета с гарнитура или ще опитате фюжън кухня? Изборът на филми естествено е най-важната част от консумацията на кино. Какво искате да гледате? Какви са вашите предпочитания? Имате ли любим актьор или режисьор. Искате да отдъхнете или да се потопите в дълбоките води на психологическото кино? Всичко зависи от вас. Ако желаете да гледате най-новият екшън с Вин Дизел или да напълните очите си с Жената-котка не ходете в Дома на киното, “Одеон”, Евросинема в София. Знаете, че там такива филми не прожектират. Но ако решите да видите ретроспективна програма на Кешловски или Антониони или да разберете как се справя Джеймс Франко в последния филм на Вим Вендерс, можете спокойно да се запътите към Поп-а или Дома на киното. 

Моля, не ходете гладни на кино!

Преди години с децата от махалата ходехме на кино с пакетчета семки, които криехме грижливо под якетата. Не се гордея особено с този факт от биографията си, но не го и крия защото е част от незабравимите ми детски спомени. Днес кино Сердика не работи и с него изчезнаха и братята роми, които предлагаха “Едър-печен”. Сега има пуканки, много пуканки… Шоколади, кроасани, начос и пр. хрупкави лакомства, които могат да заглушат всяка DOLBY DIGITAL система. Някои киносалони със сигурност печелят повече от тях, отколкото от билети. Понякога киното прилича на една голяма гостилница от соц тип, в която на едно място са се събрали хора които, кой знае защо, цяла седмица са били на диета.     

“На кино съм…”

Нужно ли е всички зрители в киносалона да разберат толкова очеваден факт. И то точно когато Дарт Вейдър се появява с първа сцена в "Rogue One: История от междузвездни войни"! Сигурен съм, че и на човека от отсрещната страна на телефона също не му е станало приятно. Можеше и той да е на кино! В крайна сметка затова мобилните оператори са измислили функции като “Гласова поща”. Моля ви, изключвайте си мобилните телефони!  

Днес едва ли някой ще тръгне да прави революция от това, че любимият му киносалон е затворен. Или затова, че за поредна година българския зрител остава изолиран от световните тенденции в киното за сметка на поредната безмозъчна битка като тази между Пришълецът и Хищникът. Дори и филми, номинирани или носители на комерсиалната награда “Оскар” все още всички не стигат до нашите киносалони. Вината затова може да я търсим в себе си и своя мутирал филмов вкус. В крайна сметка в повечето ресторанти предлагат това, което най-много се търси. Мешаната скара е вкусна, но някак си омръзва да се храниш само с нея…  

/ от